"Skapa ditt eget varumärke"
Stick ut. Var inte som alla andra. Och bli din egen framgångshistoria. Det är framtidens melodi tror författaren Göran Adlén som menar att det gäller att skapa sig sitt eget varumärke. Nu har han skrivit en bok om det här.
Budskap krävs. - Det räcker inte med att ha ett fördelaktigt yttre. Utan ett budskap och ett innehåll, lär man inte lyckas, säger Göran Adlén om den nya trenden och vikten av att skapa ett personligt varumärke. Foto: Anna-Lena Ahlström
Foto:
- Jag träffade en grävmaskinist på Gotland. Och han är ett lyckat exempel på en som blev känd i sin egen socken och närmiljö. Han var duktig och pålitlig och odlade helt enkelt sitt personliga varumärke, säger Göran Adlén.
Och trenden att bli den bästa pizzabagaren i stan, eller den trevligaste bartendern, är något som Göran Adlén förklarar med att vikten för företag att ha ett välkänt varumärke även börjar spilla över på det individuella och personliga planet.
- Stora företag har ett välkänt namn och ett inarbetat varumärke, som vi associerar till. Men numera handlar det också om att själv sticka ut, och det för att få fördelar. Det är tydligt för 00-talet, säger Göran Adlén.
Göran Adlén menar att det även i privatlivet är nyttigt att odla sitt varumärke. Detta eftersom det medför att man blir uppmärksammad och väcker andras intresse. Och för att ett positivt möte innebär större chanser att träffa en partner.
- Visst är det okej att vara trist, grå och lagom. Inga problem för då slipper du Jante, att bli ifrågasatt eller utsatt. Det är helt klart att alla inte är med på det, många är nöjda med att inte sticka ut. Men de som gör det, får klara fördelar.
I en allt mer offentlig och kommersiell värld, i en tid när coacher ska lösa ens livsfrågor menar Göran Adlén att vi i stället ska bejaka det unika i oss själva, att hitta vår passion - och bli ihågkommen och eftertraktad just därför. Internet har fört alla från takläggaren till bröllopsfotografen in i våra hem. Och precis som med globala "kändisar" inom film eller musik räcker det inte längre bara att göra saker, det krävs också att man blir ihågkommen, både i arbetet men också i andra sammanhang, som konferenser, mingeltillställningar eller i privata sammanhang.
Enligt Göran Adlén handlar det om att anpassa sig till vår tid. Att hitta sin plats, lämna boxen och tänka nytt. Redskapen för att kunna göra detta handlar om att vara ärlig, se på sig själv och framför allt att vilja förverkliga sin dröm. Men alla har ju inte samma möjligheter. Vissa blir inte påhejade hemifrån eller dras med dåliga betyg och låg självkänsla. Men det avfärdar Göran Adlén.
- Världen är rolig. Visst kan den vara artificiell och ytlig. Men du lever i den. Man måste unna sig själv att tänka och tänka på sig själv som framgångsrik. Frågan är hur starkt hotet blir av att inte lyckas med sina mål jämfort med att låta bli?
Samtidigt menar han att det finns så mycket resurser i alla människor och att de flesta självklart skulle vilja leva ett liv som passar dem, och till exempel kunna arbeta med något de älskar, känna sig behövda och framgångsrika.
- Man kan inte vara fånge i sig själv genom ett helt liv, om man mår dåligt av det. Alla kan bli fria, och alla kan stanna upp, reflektera och sedan bara springa - mot sitt mål.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!