Snart väntar de stora haven

I lördags lämnade en segelbåt av typen Vega Västervik för att segla jorden runt. På måndagen dök nästa långfärdsutrustade Vega upp i Västervik. Också den ska inom kort ut på de stora haven!

- Vi har haft en underbar segling Stockholm-Visby-Västervik, säger Gösta Brunnander och Malin Lagerkvist. Nu ska vi segla norrut, mot Gryt och Göstas föräldrars sommarhus.Foto: Kjell-Arne Karlsson

- Vi har haft en underbar segling Stockholm-Visby-Västervik, säger Gösta Brunnander och Malin Lagerkvist. Nu ska vi segla norrut, mot Gryt och Göstas föräldrars sommarhus.Foto: Kjell-Arne Karlsson

Foto: Kjell-Arne Karlsson

Västervik2012-07-10 00:00

VT stöter på den lilla segelbåten kort efter att man förtöjd vid Skeppsbron i Västervik. Ombord hänger massor av textilier på tork efter helgens skyfall.

Riggen är extra förstärkt, i masten finns stegpinnar ända upp till toppen för att spana efter land och längst akteröver sitter ett fint vindroder som håller båten på rätt kurs så länge vindriktningen håller i sig.

- Vi har haft en underbar långsegling till havs i kanske lite väl svaga vindar, berättar paret Malin Lagerkvist, 24, och Gösta Brunnander, 23. De är ute på sin första långresa med en nyinköpt, begagnad Vega från 1971.

Gösta Brunnander är till vardags distriktsombudsman på SSU, medan Malin är student som pluggar till veterinär.

- Vi seglade från Stockholm, via Landsort till Visby på 28 timmar och hade en helt underbar segling under natten, berättar Malin.

På Gotland har det unga paret varit under hela Almedalsveckan och under den gångna helgen tog man sedan skuttet över till Västervik, med en ung tjej man träffade i Visby som extrapassagerare.

- Det var väldigt dimmigt i början av seglatsen över mot Västervik, men sikten blev bättre allteftersom, säger Gösta som är mycket nöjd med sitt livs första besök på Gotland.

Sin Vega köpte paret i våras av en äldre man som i många år utrustat båten för långsegling, men som aldrig kom i väg. Han hade nu blivit för gammal för att den kvar och hade faktiskt planer på att sänka den ute till havs.

- Han ville inte sälja till vem som helst, varför han vid flera tillfällen "förhörde oss" om hur mycket vi egentligen kunde och visste om segling, säger Malin.

Här blev mannen dock inte besviken, då Gösta redan korsat Atlanten en gång tidigare som styrman på en större segelbåt.

Gösta har också under ett år arbetat som besättningsman för en brittisk lord på en stor segelyacht i Västindien. Både Gösta och Malin har dessutom vid ingått i större gäng som under ett flertal år chartrat större båt och seglat i Medelhavet.

- Nu ska vi spara pengar så mycket vi kan i ett par år. Vi siktar sedan på att hösten 2014 göra ett uppehåll i minst på ett par år från studier och annat för att ge oss ut och se världen med vår Vega. Då måste man ha så mycket med sig att man kan unna sig ett och annat.

- Så småningom kommer vi nog att hamna bortåt Västindien och Sydamerika, men vi vill på vägen se även bland annat Kap Verde-öarna i Atlanten väster om Senegal. Om inte problemen med pirater utanför Västafrika blir alltför stort, säger Gösta.

Säker båt

Albin Vega är den tredje mest producerade båtmodellen i Sverige (efter Maxi 77 och IF-båten). Den byggdes i nära 3 500 exemplar under 1960-, 70- och 80-talen.

Vegan är 8,25 meter lång, väger drygt två ton och har knappt tio meters masthöjd.

Skrovet är jämfört med nya båtar i samma storlek tjockt, och Vegan anses trots sin höga överbyggnad och sina låga fribord som en mycket pålitlig båt. Båttypen har flera gånger korsat Atlanten, bland annat med långfärdsseglaren Sven Yrvind ombord.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om