Storfilmen blundar för Luthers judehat

Foto: Svenska kyrkan Ylva Leitzinger, studentpräst i Göteborg, tycker att filmen om Luther är sevärd men att den bitvis är en historieförfalskning.

Foto: Svenska kyrkan Ylva Leitzinger, studentpräst i Göteborg, tycker att filmen om Luther är sevärd men att den bitvis är en historieförfalskning.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2004-10-14 01:00
Storfilmen ?Luther? med Joseph Fiennes är tungt sponsrad av en lutheransk finansorganisation. Filmen har fått kritik för att den glamoriserar Luther och förtiger hans antisemitism.
Martin Luther (1483-1546) var en av de viktigaste gestalterna i kristenheten. Den katolska kyrkan är efter femhundra år fortfarande lätt groggy efter att ha utsatts för Luthers tunga kroppsslag, och hans efterföljare i världen är i dag fler än 60 miljoner.
Det är oomtvistat. Mer kontroversiella ämnen är Luthers bristande medkänsla med dödade bönder, hans egocentricitet ? och hans antisemitism.
Bilden av Martin Luther som målas i ?Luther? är ett hjälteporträtt där han är en sorts korsning av Jesus, Che Guevara och Sean Connerys vise munk i ?Rosens namn?. Filmen har medfinansierats av amerikanska ?Thrivent financial for lutherans?, en organisation som lånar ut pengar till lutheraner, något som kan förklara den ensidiga bilden av Luther.

I Sverige har främst Göteborgs stift hakat på filmen. Den har redan visats för kyrkliga företrädare i staden, stiftet håller i en kommande Lutherdebatt i domkyrkan ? och ett bageri i staden har tagit fram en speciell Lutherbakelse.
Ylva Leitzinger är studentpräst i Göteborg och kallar ?Luther? en sevärd film.
? Det är roligt att se Luther ung och så full av kraft. Den påminner om vårt lands religiösa historia och radikala kyrkliga arv och visar att kyrkans roll i samhället är viktig. Han blir nästan en Jesusgestalt, otroligt radikal och med i debatten. Man blir lite stolt som protestantisk präst i svenska kyrkan.
Däremot håller Ylva Leitzinger med om att den bild av Luther som ges i filmen är idealiserad.
? Bitvis är det en felaktig historieskrivning. Han blir för mycket av hjälte och bara god. Filmen hade vunnit på att visa att Luther samtidigt var en människa, en del av makten och förtryckarsamhället.

Mot slutet av sin levnad gav Luther ut skriften ?Om judarna och deras lögner?, något som filmen glömmer att nämna. Där pläderar han bland annat för att synagogor ska stickas i brand, judarnas hus förstöras, deras skrifter brännas och att judiska rabbiner ska beläggas med dödsstraff om de fortsätter sin verksamhet.
Ylva Leitzinger säger att det också finns texter där Luther tar ställning mot antisemitism men reagerar ändå starkt på citaten ur ?Om judarna och deras lögner?.
? Det är fruktansvärt. Den där delen av honom är mycket svår att förstå. Luther är inte heller den största förebilden för oss lutheraner och protestanter, och om man bara ser filmen undrar man nog varför det inte blivit så. Men det du läser upp är bevis på att det fanns så mycket mer.

? Den enda fördelen jag kan se med att måla upp en så svartvit bild av Luther och hans samtid är att man då kan nå ut till en bredare skara. Det kanske kan ge en positiv bild av protestantiska traditioner så att det inte bara blir ?Luther på vår axel?.

?Luther? har svensk premiär på fredag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om