Det finns fler olika kanaler att välja mellan. Och det finns fler olika sätt att titta på tv. Framtidens tv-tittare vill välja när, vad och hur man tittar på tv. Vad innebär det för innehållet i framtidens program?
Ingenting, säger vissa. Massor, säger andra. Det beror helt på vem man frågar.
"Spelar inte så stor roll"
- Egentligen handlar det bara om distribution. För vår del spelar det inte så stor roll, vi utvecklar fortfarande innehåll. Däremot har det påverkat de stora kanalerna oerhört, säger Mattias Olsson, en av grundarn av produktionsbolaget Friday TV, som står bakom succéprogram som "Ensam mamma söker" och nu senast "Körslaget".
Innehållet fortsätter att utvecklas som det alltid har gjort, menar Mattias Olsson. Musiken tog inget jättekliv framåt bara för att man gick över från lp till cd. Eller från cd till mp3. Musik är fortfarande musik. Tv är fortfarande tv.
Men frågar man Uno Forsberg, analytiker på Metronome - som äger Friday TV - kommer det nya tv-landskapet att ha en ganska stor inverkan på programmens innehåll.
- Män är den grupp som framför allt fragmentiserar sitt tittande. Som alltså tittar på fler kanaler, vilket drabbar de stora kanalerna. Konsekvensen blir en kvinnlig dominans hos de stora kanalerna - ingen motorjournal, ingen jakt, inget fiske. Inget för män, förutom sport. Och så tror jag att det kommer fortsätta. De typiskt kvinnliga programmen kommer att ta en större andel av den kommersiella tv:n i framtiden.
Med andra ord: eftersom män är snabbare på att anamma det nya sättet att se på tv, kommer de stora kanalerna att förlägga sina "manliga" program till småkanaler eller webben. På de vanliga kanalerna - SVT, TV4, TV3, Kanal 5 - kommer "kvinnliga" program att dominera.
- Men de unga männen tittar mindre på tv över huvud taget. Det tittar inte på småkanalerna heller. Fast jag är helt övertygad om att de står för den större delen av webb-tv tittandet, säger Uno Forsberg.
Kalle Dixelius/TT Spektra
kalle.dixelius@ttspektra.se