Varför blir du doktor i textilvetenskap?
...Annelie Holmberg, före detta Västerviksbo som disputerar på fredagen.
På fredagen, samma dag som Annelie Holmberg från Västervik fyller 41 år, blir hon doktor i textilvetenskap. Hon är den tredje doktorn från en och samma klass på Västerviks gymnasium!
Foto: Fotograf saknas!
- Jag har under 4,5 år intervjuat lärarutbildare och studerat massor av dokument. Jag har fokuserat på utbildningen i Uppsala. En annan källa är de föremål studenter på textillärarutbildningen tillverkat under sin utbildning åren 1955-2001. En central fråga har varit hur dessa praktiska ämnen förändrats, främst då efter 1977 då de blev en del av universitet.Vad tror du din avhandling kan leda till?
- Genom att berätta om utbildningens grundlighet och djupa traditioner hoppas jag att textillärarens yrkesstolthet stärks och jag hoppas också man inser vikten av att anställa behöriga slöjdlärare.Har textilläraren en för låg status i skolan?
- Ja, men genom att studera textillärarutbildningen hamnar nu denna lärarkategori i fokus.Är det lika viktigt i dag som förr att kunna sy, väva och brodera?
- På 50-talet var textilslöjd ett viktigt ämne. Lärandet av de textila ämnena broderi, garnteknik, sömnad och vävning startade i en sluten miljö där hushållning ansågs vara nationalekonomiskt viktig och självklar och i en tid då de textila kunskaperna var viktiga för skötseln av ett hem.- I dag är det kulturhistoriskt viktigt att bevara textil kunskap. Kreativiteten är också viktigare än förr. Man pratar om slöjdprocessen där eleven får vara med från idé till färdig produkt.Hur känns det att bli doktor?
- Jättekul. Men jag är bara den tredje doktorn från min samhällsvetenskapliga klass på Västerviks gymnasium. Peter Edman blev ju kemidoktor och Åsa Arping doktorerade i litteraturvetenskap.
Hallå där...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!