Västerviks kommun vill avveckla parkeringen vid Stenhamra för att uppföra nybyggnation på tomten. 224 p-platser försvinner, varav 40 är platser och garage som hyrs av bostadsrättsföreningar.
Om vi menar allvar med att vi värnar en levande stadskärna med en vital centrumhandel, måste människor ges möjlighet att parkera sina bilar i närhet till stadens centrum. Inte minst med tanke på att många i Västerviks kommun är äldre. En stads väsen är gator och torg med affärer, caféer, restauranger och serviceinrättningar, där olika trafikslag samlas; bilar, bussar, cyklister och gående. Staden ska leva och pulsera, det ska vara lätt och bekvämt att nå citykärnan. Om inte, utarmas city sakta men säkert. Det är därför direkt näringsfientligt gentemot cityhandeln att avveckla staden största citynära parkering. En cityhandel som redan idag är hårt prövad i Västervik. Förtätning av en stad är inte i alla lägen positivt, i synnerhet om det får starka negativa konsekvenser för citys näringsliv och handel. Stenhamraparkeringen är även mycket viktig för besöksnäringen. Kommunen säger sig vara positiv till utökad och utvecklad besöksnäring och turism, men var ska besökarna parkera sina fordon? Vid evenemang är Stenhamraparkeringen oftast fullbelagd.
Hur avser Västerviks kommun att i Stenhamras närhet ordna ersättningsparkering för 224 fordon? Ett rimligt krav är att kommunen presenterar lösningen på detta innan avvecklingen av nuvarande p-platser inleds. Betänk även att det projekteras för 130 nya hushåll som också kommer behöva platser för sina bilar. Behovet uppgår då till 354 p-platser.
Hur ser stadens cityhandlare och besöksnäring på det faktum att 184 citynära allmänna p-platser avvecklas?
En konsekvensanalys önskas avseende dessa frågor!
Stranden vid Stenhamraområdet och Reginelundsbryggorna är mycket låglänt. Forskning och vetenskap är eniga att havsnivån fortsätter stiga. De senaste 30 åren har den globala havsnivån stigit kraftigt. Hastigheten på havsnivåhöjningen accelererar också hela tiden. Havet stiger avsevärt mycket snabbare än landhöjningen, med hot om svåra kommande översvämningar längs med Sveriges kuster, Kalmar Län och Öland inkluderat. Enligt rapporter från bland annat SMHI, MSB, SGU, och Länsstyrelsen i Kalmar Län, riskeras högvattennivåer på 1-1,5 meter över dagens medelvattenstånd längs Västerviks, Oskarshamns och Kalmars kuststräckor under seklets andra halva. FN:s klimatpanel IPCC bedömer att med fortsatt temperaturhöjning, kan havsnivån stiga med så mycket som 3 meter (!) till år 2150. Försäkringsbolag kan komma bedöma byggnation på låglänta stränder som alltför riskfyllda att försäkra. Branschen bedömer helt enkelt att de måste ha råd att leva upp till sina försäkringsåtaganden.
Extrema oväder ökar även i omfattning. Havets kraft kan då bli enorm. Under stormen "Babet" den 20:e till 21:a Oktober 2023 blåste träd, bryggor och allehanda materia sönder och samman på den Skånska ostkusten. I Simrishamn steg havet 126 centimeter över medelvattenståndet. Stormen har kostat Simrishamns kommun 70 miljoner kronor. Om en kommun därtill bedöms ha haft bristfälliga förebyggande skyddsåtgärder, kan försäkringsbolag kräva kommunen på ersättning. Vid ett extremt skyfall i Gävle kommun, uppgick skadekostnaden till 300 miljoner kronor för kommunen. Utöver detta, krävde försäkringsbolag 1,3 miljarder kronor (!) för skador som relaterades till kommunens bristfälliga förebyggande åtgärder. En juridisk tvist om detta pågår.
I Landskronas kommun kräver Länsstyrelsen numer en plushöjd på 3,65 meter över havet för att uppföra nybyggnation av bostäder. Havsnära kommuner kan nu bli tvingade till framtida klimatanpassningsåtgärder vid nybyggnation vid låglänta strandområden till höga kostnader. Enligt den färska "klimatanpassningsutredningen" kan kommunen sedan i sin tur ta ut avgifter från de fastighetsågare som har nytta av de klimatanpassningsåtgärder som har utförts. Således kan det bli mycket kostsamt för till exempel en bostadsrättsförening byggd på ett låglänt strandområde, som Stenhamra.
Hur ser Länsstyrelsen i Kalmar Län, och Västerviks kommun, på nybyggnation vid låglänta strandområden i paritet till klimatförändringar och havsnivåhöjningen?
Så med allt detta som bakgrund: Behåll Stenhamras parkering i sin helhet. Lägg ned byggplanerna avseende bostäder där. Parkeringen är viktig för Västerviks cityhandel och besöksnäring. Tomten är högst olämplig för byggnation av bostäder. Utveckla "Flinska Parken" med trevlig restaurang/cafèrörelse, ett utegym, anlägg gångstigar med parkbänkar och planteringar. Tänk om, tänk rätt!
Thorbjörn Ekeskans, Västervik.