Skolresultaten i Västerviks kommun fortsätter att sjunka. Trenden med ökade meritvärden från flera år tillbaka bröts år 2016 och tyvärr fortsätter trenden även år 2017 med försämrade resultat. Det visar den senaste verksamhetsberättelsen för år 2017 som vi nyligen har tagit del av. Även andelen elever som har slutbetyg i alla ämnen i årskurs 9 och andelen behöriga till gymnasieskolan har sjunkit de senaste åren.
När det gäller lärarnas arbetsmiljö kan vi också konstatera att andelen friska lärare i Lärarförbundets ranking också fått en sämre placering än föregående år, från plats 100 till 167 av totalt 290 kommuner. Här finns säkert en koppling mellan de sjunkande resultaten och andelen försämring av friska lärare.
Det är otroligt viktigt att barnen i vår kommun får en trygg uppväxt i skolan och en utbildning som ger dem en bra grund att stå på i livet. Skolan måste ständigt utvecklas om man ska kunna hjälpa eleverna med att möta alla samhällsutmaningar de har framför sig. Det ställer stora krav på oss politiker och skolans ledning och personal.
För att bryta den negativa trenden måste vi tillsammans och målinriktat sträva efter att skapa lugna och trygga skolor med låg personalomsättning. Det är också viktigt att tidigt fånga upp de elever som har svårigheter i skolan och att jobba systematiskt med dem under hela skoltiden. Här kan lovskola vara en viktig framgångsfaktor för att förbättra resultaten. Barn- och utbildningsnämnden har tidigare i år bifallit min motion om att införa lovskola i lägre åldrar än högstadiet, vilket är mycket positivt.
Skolan har fortsatt stora utmaningar med de sjunkande resultaten. Skolmiljön för elever och personal är undermålig. Att inte göra något är att svika eleverna samt personalen som kämpar i motvind för att klara sitt uppdrag. Vi måste tillsammans ta vårt ansvar och finna lösningar för att bryta kommunens negativa utveckling.