Så tar kommunen död på centrumhandeln

Om syftet med projektet "Korka igen Storgatan" är att korka igen Storgatan, så har det stora utsikter att lyckas, menar skribenten som är kritisk till flera av de projekt som han menar utarmar centrumhandeln.

Om syftet med projektet "Korka igen Storgatan" är att korka igen Storgatan, så har det stora utsikter att lyckas, menar skribenten som är kritisk till flera av de projekt som han menar utarmar centrumhandeln.

Foto: Martina Gradian

Insändare2023-03-31 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svårt att tro sina ögon när man läser VT om hur kommunen gör allt för att proppa igen trafiken i stan och ta död på centrumhandeln. 

Hamngatan har ny beläggning med "tyst asfalt" och max 30 km/tim. Nu vill den kommunala intelligentian enkelrikta Hamngatan mot centrum med gångfartsområde (max 7 km/tim och företräde för korsande gångtrafikanter). En planerare anför att trafiken måste komma ut också, genom att köra över Fiskaretorget eller uppför Storgatan, som ska smalnas av och också bli "gångfartsområde" enligt stadsarkitekten. Smart? 

Fiskaretorget brukar vara avstängt för biltrafik några månader under sommaren när trafiken är som störst (=turister, t o m aug 2022: 439 000 gästnätter enligt Västervik Framåt). Återstår alltså Storgatan för de som av misstag åkt till centrum via Hamngatan. Redan idag går trafiken på Storgatan i snigelfart. Med Hamngatans enkelriktning och Fiskaretorget avstängt under högsäsong lär många sniglar kunna passera trafiken uppför Storgatan, där gångtrafikanter får företräde att kliva ut i gatan och stoppa upp trafiken. 

Om någon från Norrlandet tänkt sig besöka butik vid Storgatan under högsäsong blir det till att köra runt hela stadskärnan via Brunnsgatan eller Slottsholmsleden ned för Kvarngatan och sitta i kö upp för Storgatan där enligt planen parkeringsplatser ska ersättas med soffor och korsningarna höjas med "puckel" och beläggas med kullersten eller var det bullersten? Parkeringsplatserna ska flyttas till korsande gator, som redan idag är trånga!

Om syftet med projektet "Korka igen Storgatan" är att korka igen Storgatan, så har det stora utsikter att lyckas. Det behövs ingen livlig fantasi för att förutse att minsta stopp av något slag kommer att innebära totalstopp på Storgatan, det räcker med till exempel ett olycksfall med utryckning av räddningstjänsten, större oplogade snömängder, lossning av gods till butik när lossningrutan är upptagen av lat bilist med mera. 

Är dessa tokerier sanktionerade av ledarskapet i kommunen? Tänkte skriva en stilla undran; var är politikerna (utom MP, som ju reflexmässigt är emot biltrafik)? Då ser jag att kommunens "starke man" tycker att det är ett bra förslag! 

Enligt uppgift i VT kostar projektet 5,5 miljoner med förmodat syfte att korka igen stadskärnan och ta död på det som är kvar av centrumhandeln.

Den som färdas på stadens gator får redan idag åka slalom mellan så kallade potthål och kan utan svårighet hitta utslitna gatubeläggningar där 5,5 miljoner kronor skulle kunna göra nytta i stället för ett "drömprojekt" av stadsarkitektens team. Storgatans asfaltbeläggning är väl högst två eller tre år gammal och nu vill stadsarkitekten riva upp delar av den för sitt stoppa-trafiken-projekt. 

Utan att vara konspiratorisk känns det helt klart som att inspiration hämtats från större städers centrala delar där det faller sig naturligt att till exempel gå upp från tunnelbanan rakt ut på Drottninggatan i Stockholm. Västervik väntar fortfarande på tunnelbana...

Finns det politiska beslut på att stadsarkitekten och miljö- och byggnadskontoret får fritt spelrum att ha sin lekstuga med trafiken i Västerviks centrum eller hur gick det till? Vore lite intressant att få svar på, för min magkänsla säger mig att detta är inte vad västervikarna önskar sig och de man träffar på som är informerade är inte imponerade. 

Till sist: Vem ritade in en "herr gårman-skylt" en halvmeter ut i körbanan på Hamngatan? Just nu version 2.0 då den första kördes på.