Fler reser med bättre tåg

Station. Staten måste ta större ansvar och öka investeringarna på Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Station. Staten måste ta större ansvar och öka investeringarna på Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Foto: Karin Hertz

Insändare2017-03-13 06:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt fler pendlar till arbete och studier. Det är bra för arbetsmarknaden och regioners utveckling. Samtidigt blir det allt viktigare att resor sker miljö- och klimatvänligt.

Tjust- och Stångådalsbanan har stor betydelse för Kalmar län. Linköping är landets femte största stad med universitetssjukhus. Längs banan ligger Astrid Lindgrens värld där tågen gör uppehåll sommartid. I Kalmar finns Linnéuniversitetet och närhet till Glasriket och Öland. Längs båda sträckorna finns ett stort turistutbud och många företag.

Förra året gjordes 665 000 resor med Kustpilen genom Kalmar län. Det var en ökning med drygt 60 000 resor jämfört med året innan. Genom att satsa på kortare restid och högre komfort kan resandet öka till det dubbla.

I dag går länets tunga transporter nästan uteslutande på landsväg. Från bland annat Södra och Scania finns en ambition att öka godstransporterna via järnväg. Men då krävs en standardhöjning.

Från regionalt håll gör vi vad vi kan för att få en tillförlitlig och snabb järnvägstrafik. Vi har satsat 100 miljoner kronor på en tågdepå. Vid sidan av det planerar Landstinget i Kalmar län för inköp av tåg för betydande belopp. Men det behövs även satsningar från statligt håll – på helsvetsade spår, triangelspår i Berga, mötesstationer i Gullringen och Rockneby, triangelspår i Sandsbäckshult samt trädsäkring. En viktig del är också elektrifiering.

På andra håll i landet finns goda exempel på vad motsvarande satsningar har inneburit. Ett sådant är Blekinge kustbana, mellan Kristianstad och Karlskrona. Banan elektrifierades 2007 och därefter sattes Kustpilen i trafik med förbättrad tidtabell, högre komfort och lägre taxor. Den första tiden ökade trafiken från drygt 200 000 till 490 000 resor. Ökningen har fortsatt och 2016 uppgick totalt antal resor till cirka 2 miljoner.

Vi ser en stark ökning av resenärer på Tjust- och Stångådalsbanan. Trots den låga hastigheten och dåliga standarden finns en hög ankomstpunktlighet. Det bådar gott. Vi vet att pendlingstrafiken ökar när infrastruktur och trafikupplägg ger resenärerna möjlighet till god rörlighet. Men för det krävs ett större nationellt åtagande.

Läs mer om