Förskolepedagogen: Vi lever i en budgeterad mardröm

"Vi kÀmpar just nu för barnen under förutsÀttningar som helt enkelt Àr orimliga", skriver pedagogen.

"Vi kÀmpar just nu för barnen under förutsÀttningar som helt enkelt Àr orimliga", skriver pedagogen.

Foto: Janerik Henriksson/TT

InsÀndare2024-10-12 03:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag Ă€r pedagog anstĂ€lld inom förskola och jag trivs inte med mitt "nya budgeterade yrke". Jag vet nĂ€mligen vad konsekvenserna av besparingarna medför i vĂ„rt arbete, för barnen, pedagogerna, förĂ€ldrarna och samhĂ€llet. Det kĂ€nns som om budgeten tvingar oss till att alltmer bli fĂ„ngvaktare Ă€n pedagoger. Och jag skrattar och grĂ„ter inombords nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ VĂ€sterviks kommuns vision "lust att lĂ€ra och rĂ€tt att lyckas" nĂ€r vi numera tvingas arbeta mer med förvaring Ă€n lĂ€rande i en stundtals mycket olustfylld miljö. 

Dagligen funderar jag om jag gör rĂ€tt eller fel som arbetar kvar och till vilket pris. Samvetet hos mig drar Ă„t olika hĂ„ll. 

1. Jag mÄste kÀmpa för barnen oavsett priset.

2.Vad hÀnder med mig om jag fortsÀtter under dessa förutsÀttningar?

3.Vad hÀnder med barnen om jag ger upp?

Politiker: Vi pedagoger Ă€r slutkörda, vi Ă€r pressade och yrkesstoltheten totalt raserad. Vi hinner knappt andas och kollegor sjukskrivs, andra byter yrke helt. Vi tar helt enkelt slut i vĂ„r strĂ€van att finnas dĂ€r för barnen, att skapa trygghet och stötta dem i deras utveckling och lĂ€rande. 

Vi kĂ€mpar just nu för barnen under förutsĂ€ttningar som helt enkelt Ă€r orimliga. Vi fĂ„r till oss av lĂ€kare att vĂ„r arbetssituation Ă€r ohĂ„llbar, den mĂ„ste förĂ€ndras. Vi ombeds att ta pauser och skapa tid för Ă„terhĂ€mtning. Men den tragiska sanningen Ă€r att vi dĂ„ riskerar sĂ€kerheten. 

Vi pedagoger bÀr pÄ mycket Ängest, för nÀr vi inte Àr pÄ jobbet sliter vi ut vÄra kollegor. Vi bÀr pÄ Ängest över barnen, deras mÄende pÄ kort och lÄng sikt. Och Ängesten vÀxer dÄ vi av erfarenhet vet hur stor skillnad vi faktiskt kan göra med smÄ medel tidigt i barnens liv. Men vi Àr bakbundna. Vi fortsÀtter trots allt, vi kÀmpar, vi pressar oss, blundar och andas och hoppas det gÄr vÀgen, bara en dag till, för barnens skull.

FörĂ€ldrar, förlĂ„t för att vi misslyckas med det vi Ă€r enligt lag Ă„lagda att göra och förlĂ„t för oredan. Men vi gör allt vi kan allt vi förmĂ„r, vi kĂ€mpar för era barn! 

Vi höjer vĂ„ra röster uppĂ„t men vĂ„ra röster hörs inte. VĂ„r oro konstateras men det blir tyst, det tystnar, rösterna tystnar. 

Det finns inga pengar. 

Punkt. 

Tyst. 

"Vi bÀr pÄ Ängest över barnen, deras mÄende pÄ kort och lÄng sikt", skriver pedagogen.
"Vi bÀr pÄ Ängest över barnen, deras mÄende pÄ kort och lÄng sikt", skriver pedagogen.

Av erfarenhet vet vi ocksĂ„ att det inte Ă€r populĂ€rt att kritisera, för vad hĂ€nde egentligen sist nĂ€r rektorerna höjde sina röster? Just det, det blev tyst. Varför? Jag undrar ocksĂ„ varför det anlitas dyra konsulter i effektiviseringsarbetet? Varför tillfrĂ„gas istĂ€llet inte de verkliga experterna pĂ„ verksamheten? Och varför rĂ€knas barnantal istĂ€llet för verkliga behov? 

Ni politiker bortprioriterar framtiden och allt blir bara sĂ€mre – lĂ€randet, sĂ€kerheten, miljöerna, maten, och anpassningarna för alla barn pĂ„ grupp och individnivĂ„. Varför? Är ord bara fina ord för er, bryr ni er inte om konsekvenserna? Har ni inga egna barn? 

Borde vi inte satsa pĂ„ det forskningen vet fungerar? Tidiga insatser för varje barn redan i förskolan och skola. 

För tro mig, jag vet att med resurser hĂ€r kan vi spara in otroligt. Och med detta minska lidandet hos vĂ„ra barn i form av dĂ„liga skolresultat, fysisk och psykisk ohĂ€lsa och mer lĂ„ngsiktiga konsekvenserna i form av olika typer av utanförskap och kriminalitet. 

För borde vi inte ta tag i grunden, och bekÀmpa roten till allt det onda vi nu ser vÀxa i samhÀllet istÀllet för att som ni gör trimma lite pÄ toppen av ogrÀset?

Godmorgon politiker, DAGS ATT VAKNA! Ni mĂ„ste försovit er men samhĂ€llet, vi och framför allt barnen lever dagligen i er budgeterade mardröm. 

Pedagogen