Förra året blev bilarna i Kalmar län 2,5 procent snålare. Tack vare det sparade bilisterna i länet 22 miljoner kronor. Men den största vinnaren blev klimatet. Genom att fortsätta köra allt bränslesnålare bilar och tanka klimatsmarta drivmedel, kan bilisterna i Kalmar län bidra till målet om en fossiloberoende fordonsflotta.
I genomsnitt förbrukade bensin- och dieselbilarna i Kalmar län 0,74 liter drivmedel per mil. Men skillnaderna mellan kommunerna visar att det finns en stor potential att snabbt minska förbrukningen ytterligare. I Emmaboda gjorde bilarna av med 7,3 procent mer bränsle per mil än bilarna i Kalmar.
Nya bilar är snålare än gamla vilket, tillsammans med en ökad andel snåla dieselbilar, gör att bilparken blir lite effektivare varje år. För den enskilde bilisten kan ett bilbyte spara pengar, samtidigt som vi besparar klimatet stora utsläpp av växthusgaser.
Och bilarna blir inte bara snålare, många tankas med allt mer klimatsmarta drivmedel. Biogasen ökar och förnybar diesel i form av HVO, som görs på bland annat slakteriavfall och andra restprodukter från livsmedelsindustrin, blandas in i vanlig diesel i allt större volymer.
Drivmedelsproducenterna har insett att framtiden ligger i det förnybara, men vi måste alla dra åt samma håll.
• Fler biltillverkare kan godkänna att den förnybara dieseln HVO används direkt i deras bilar. Då kan man tanka 100 procent förnybar diesel och utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle ta ett stort kliv framåt.
• Regeringen måste säkerställa spelreglerna. Vi har ett mål om fossiloberoende fordonsflotta till 2030, men både fordons- och drivmedelsproducenter behöver veta vilka långsiktiga villkor som gäller för omställningen.
• Bilisterna i Kalmar län kan påverka genom att välja de drivmedel som har lägst klimatpåverkan. Och om man också väljer en mer bränslesnål bil nästa gång det är dags att byta, så räcker de förnybara drivmedlen längre.
Om alla drar åt samma håll, med regeringen vid rodret, kan vi drivmedelsproducenter investera i nya produktionsanläggningar och fortsätta forska kring nya hållbara råvaror som kan ersätta de fossila bränslena. Då kan vi nå målet om en fossiloberoende bilpark till 2030.