Premisserna gĂ€ller Ă€n – rĂ€dda Ljungbergaskolan!

VĂ€sterviks kommun har en vision, med delmĂ„let ”Utbildning och kompetens i toppklass”. De förslag pĂ„ besparingar inom skolan som nu cirkulerar har vi förĂ€ldrar tittat nĂ€rmare pĂ„.

NÀr Ljungbergaskolan byggdes gjorde den det för att möta stora behov i ett expansivt bostadsomrÄde. De premisserna gÀller fortfarande, menar ett antal förÀldrar till barn pÄ skolan.

NÀr Ljungbergaskolan byggdes gjorde den det för att möta stora behov i ett expansivt bostadsomrÄde. De premisserna gÀller fortfarande, menar ett antal förÀldrar till barn pÄ skolan.

Foto: Elin Lönn

InsÀndare2023-02-06 11:29
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som tidigare pĂ„talats i tidningen sĂ„ Ă€r Ljungbergaskolan en nybyggd skola. Den byggdes för att möta stora behov i ett expansivt bostadsomrĂ„de. De premisserna gĂ€ller fortfarande. 

Barn- och utbildningsförvaltningen har gjort en enklare risk- och konsekvensanalys av en eventuell avveckling av Ljungbergaskolan eller NĂ€ktergalens skola. Att stĂ€nga en skola i ett expansivt omrĂ„de Ă€r den första av fyra punkter. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att det inte Ă€r rimligt. 

Den andra punkten handlar om skolskjuts. Som förÀlder till barn pÄ Ljungbergaskolan finns en oro kring hur man pÄ ett sÀkert sÀtt tar sig genom stan till en annan skola. MÄnga förÀldrar kommer att anse det nödvÀndigt med skolskjuts, dÀr det idag Àr möjligt för barnen att sjÀlvstÀndigt ta sig till och frÄn skolan pÄ ett sÀkert sÀtt. Mycket riktigt kommer kostnaderna för skolskjuts att öka för den hÀr elevgruppen.

Den tredje punkten handlar om att det ska gynna personalen att bli fler. Fler att ”föra pedagogiska samtal med” och fler som kan samverka kring en elevgrupp. Det lĂ„ter fint pĂ„ pappret, men i verkligheten betyder det att barnen fĂ„r möta fler vuxna som de ska försöka skapa en relation till. Forskning visar att en nĂ€ra relation till fĂ„ vuxna Ă€r gynnsamt för alla barn, sĂ€rskilt de barn som har svĂ„righeter pĂ„ olika sĂ€tt. Trygga elever skapar en fungerande klass, och tvĂ€rtom. 

Den fjĂ€rde och sista punkten handlar om en ”risk för missnöje hos elever, vĂ„rdnadshavare och medborgare”. Ja, den risken Ă€r stor. Med den hĂ€r insĂ€ndaren vill vi visa vĂ„rt missnöje, men framför allt vĂ„r oro kring hur en eventuell stĂ€ngning av Ljungbergaskolan skulle drabba vĂ„ra barn. Det Ă€r idag en vĂ€l fungerande skola dĂ€r barnen fĂ„r utvecklas, trivas och vara trygga. 

Visst finns det andra sÀtt Àn att stÀndigt spara pÄ skolan? Kommunens vision om utbildning och kompetens i toppklass rimmar illa med sparkrav Är efter Är. Om visionen Àr nÄgot mer Àn vackra ord, sÄ kanske det Àr dags att ta ett rejÀlt omtag kring skolans budgetanslag i kommunen? För att en vision ska bli mÄl, som görs till verklighet mÄste man satsa pengar. Det som dÄ anas vid horisonten Àr elever som utvecklas, nÄr mÄlen, fÄr arbete och genererar skattepengar till alla medborgare. Vinst för alla!