Reklamvärde eller tiggeri?

Insändare2019-06-26 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu måste någon klok människa förklara och bevisa för oss fåkunniga hur det hela hänger ihop när det gäller kommunens utbetalningar av marknadsföringsbidrag till våra elitföreningar.

Ord som nämns i de här sammanhangen är ofta reklamvärde och marknadsvärde. Siffror som 10-12 miljoner i reklamvärde nämns ibland. Vad är det för pengar? Syns det värdet till i affärers, företags eller kommunens balansräkning? Ordet Västervik nämns i olika media och det ska tydligen vara värt något och vart ser vi det resultatet? Har vi i den här kommunen en positiv utveckling vad det gäller befolkningsutvecklingen eller skatteintäkter eller tillströmning av företag tack vare att Västervik nämns i media? Har vi en ökning av hotellnätter eller ökade intäkter i affärer och restauranger i samband med hemmamatcher?

Säljer du en vara eller en produkt kan du mäta resultatet efter en reklamkampanj i försäljningsstatistik men ser vi någon skillnad någonstans på den här reklaminsatsen som värderas så högt? Eller är det bara fiktiva siffror som inte ger någon förändring eller värde? Används reklamvärdet bara som ett argument för att ”tigga” och besluta om utbetalning av bidrag?

Många frågetecken blir det. Hoppas någon kan visa på resultatet och räta ut dom till utropstecken.

Läs mer om