FrÄn en del hÄll vill man ersÀtta flygtrafik med snabbgÄende tÄg, av miljöskÀl. Jag kan dessvÀrre inte förstÄ den tanken.
Om vi börjar med som det nu ser ut pÄ vÄra jÀrnvÀgar med urspÄrningar, förseningar och incidenter som i vÀrsta fall hade kunnat sluta med olyckor och mÀnniskooffer. Med den bakgrunden sÄ kan jag inget annat tÀnka mig Àn att det Àr betydligt bÀttre att höja kvaliteten pÄ all befintlig rÀls, Àn att satsa pÄ höghastighetstÄg. Det skulle fÄ bÄde godstrafik och persontrafik att fungera sÀkrare och vara till större belÄtenhet, enligt mitt synsÀtt. NÀr detta Àr avklarat kan jag tÀnka mig att man med stor försiktighet kan titta pÄ fördelar och nackdelar med att fÄ mera snabbgÄende tÄg.Samtidigt sÄ mÄste vi jobba med att fÄ fram betydligt brÀnslesnÄlare och miljövÀnligare system inom alla transportsystem: till havs, i luften och pÄ marken. För att minska skadliga konsekvenser pÄ miljön och att minska transportkostnader.