Säg det samhällsområde där debatten om digitalisering inte går het. Näringslivet, kultursektorn och den offentliga sektorn befinner sig alla just nu i det som sannolikt är vår tids största samhällsförändring. När vi frågar kommunerna runt om i landet hur det går med digitaliseringen får vi däremot oroväckande svar.
Medan nio av tio kommuner med fler än 50 000 invånare uppger att de erbjuder digitala välfärdstjänster, är motsvarande andel bara fyra av tio i landets små kommuner, som har färre än 11 000 invånare.
Såväl regeringens Digitaliseringskommission som Riksrevisionen flaggar för att det offentliga Sverige halkar efter våra europeiska grannar. Det är nu hög tid för konkreta åtgärder som möjliggör ökad digitalisering i så väl landets små och stora kommuner. Här är budskapet från de ledande kommunföreträdarna i Kalmar län tydliga:
1. Samtliga efterfrågar en tydligare beskrivning över vilka digitala tjänster och lösningar som regeringen förväntar sig att kommunerna ska erbjuda sina invånare.
2. Samtliga efterfrågar också konkreta handlingsplaner och verktyg som är möjliga att använda som underlag i den egna kommunens digitaliseringsarbete.
3. Vidare efterfrågar de regelförändringar som gör det möjligt för kommunerna att samverka över kommungränserna i större utsträckning än i dag.
4. Av de kommunföreträdare som inte anser att regeringen gör tillräckligt för bredbandsutbyggnaden uppger samtliga att regelverket kring Jordbruksverkets stöd för bredbandsutbyggnad behöver förenklas.
5. En förutsättning för att lyckas med en kommuns digitalisering är att invånarna kan ta del av tjänsterna. Fortfarande saknar fem av tio hushåll i Kalmar län tillgång till fiberbredband. På landsbygden är nio av tio hushåll fortfarande utan en snabb och modern uppkoppling.
Klyftan mellan städer och landsbygd måste överbryggas så att även invånarna utanför storstäderna ges möjlighet att ta del av digitaliseringens möjligheter.