Skola viktigare än flyg

Västerviks flygplats. Det vore mycket bättre att satsa på sjukvård och skola, anser insändarskribenten.

Västerviks flygplats. Det vore mycket bättre att satsa på sjukvård och skola, anser insändarskribenten.

Foto: Karin Hertz

Insändare2017-05-31 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad är rimligheten i att Västerviks kommun planerar att satsa åtskilliga tiotalsmiljoner på en flygplats med en årlig driftkostnad på 7,5 till 9,5 miljoner?

Vem stoppar pengarullningen till slukhålet Västerviks flygplats innan det är försent och pengarna är förlorade?

Det som började med motiveringen ”frågan är hur många liv vi har förlorat” till att prospekteras som en flygplats med reguljärtrafik.

För vem satsar man på denna flygplats, undrar man som skattebetalare?

En liten andel människor ska alltså för en påstådd investering av 27 miljoner kr plus en årlig driftkostnad av mellan 7,4 till 9,4 miljoner kunna resa till Stockholm med flyg.

Behovet verkar vara enormt i och med att man är beredd att satsa dessa skattekronor för att denna lilla del av invånarna ska kunna ta flyget till storstan.

Vilka flygbolag kan vara aktuella och vilka biljettpriser räknar man med?

Kommer någon vara beredd att betala de höga priser som det sannolikt handlar om eller ska kommunen sponsra biljettpriserna också?

Frågan är hur många liv vi kan rädda genom att satsa alternativt?

Ambulansresorna har till exempel ökat från Västerviks sjukhus efter att den så kallade nivåstruktureringen genomförts vilket gjort att det lätt uppstår en situation där ambulanserna är upptagna på annat håll.

Frågan är hur många fler elever som kan genomgå sin skolgång med godkända betyg om vi istället satsar extra resurser på att öka lärartätheten.

Oskarshamns flygplats lades ner för några år sedan då den inte var ekonomisk försvarbar och då sjukvårdsbehovet uppenbarligen inte var tillräckligt stort för att behålla den.

Men Västerviks politiker vill hemskt gärna göra en egen resa mot samma slutdestination. Vem tar ansvar om några år när pengarullningen till en liten flygplats i en ännu mindre kommun inte accepteras länge? När viktiga kommunala åtaganden måste spara, vem kommer då att vilja prioritera en flygplats med en årlig driftkostnad av nio–tio miljoner som kommer en ytterst begränsad andel av invånarna till del.

Vilka bortförklaringar kommer då att hagla från de som yvas nu?

Läs mer om