Större företag talar gärna om sina hållbarhetsplaner och presenterar sina vackra dokument. De har en välformulerad företagsetik där det står att de ska visa god moral gentemot kunder, leverantörer och anställda. Det är bra, men det finns hållbarhetsfrågor som måste förbättras och som inte syns utåt. En sådan är betalningstider.
Enligt en utredning av regeringen betalar en tredjedel av företagen en del av sina fakturor för sent och 80 procent av företagen har under det senaste året erhållit en betalning efter fakturadatumet. Det är ett stort problem för småföretagare som ofta har små ekonomiska marginaler.
Alliansregeringen var väl medveten om problematiken, men beslutade att endast lagstifta om att offentliga aktörer ska betala sina fakturor inom 30 dagar. Regeringen hoppades att näringslivet skulle ta efter, vilket tyvärr inte har skett.
I själva verket ökar betalningstiderna medan utvecklingen är den motsatta i många andra europeiska länder. Ju större skillnad mellan Sverige och andra länder, desto mer kännbara kommer nackdelarna att bli för de svenska företag som konkurrerar på den europeiska marknaden.
Regeringens utredare har slagit fast att den huvudsakliga förklaringen till de långa betalningstiderna är att företag i dominerande ställning kräver längre kredittider. Många småföretagare i beroendeställning vågar helt enkelt inte ställa krav på att deras fakturor ska betalas i tid och tvingas därmed att ligga ute med pengar.
Detta får konsekvenser för småföretagare. Det mest kännbara är att det påverkar likviditeten och lönsamheten negativt. Det ökar också företagens administrativa börda. Resultatet talar sitt tydliga språk – nästan vart tredje mikro- och småföretag uppger att betalningstiderna har mycket eller ganska stor betydelse för deras möjlighet att öka antalet anställda. Denna omotiverade utveckling måste få ett slut.
Det är hög tid att hållbarhetsdokumenten uppdateras och att näringslivet enas om en uppförandekod. Näringsminister Mikael Damberg har flaggat för att en lagstiftning kan bli aktuell om inte företagen kan hitta en gemensam lösning.
Det ska inte krävas en lagstiftning för att stora företag ska sluta behandla mindre leverantörer som banker, bara för att de råkar vara mindre. Det om något är företagsetik.