Varje höst börjar tusentals ungdomar på gymnasiet. För många är det en nervös men spännande tid med nya klasskamrater, nya lärare och nya miljöer. I den situationen är det extra viktigt att känna sig välkommen. Tyvärr visar IQ:s nollningsundersökning att denna välkomsttradition alltför ofta kantas av något helt annat, nämligen alkohol.
Bland elever i åldern 16–19 år har var tredje någon gång deltagit i en nollningsaktivitet. Av dessa berättar nära två av tre att alkohol har förekommit. Det är en siffra som borde få både skolledningar, föräldrar och äldre elever att reagera – och agera. För faktum är att många av dessa unga är minderåriga. Att låta alkohol vara en självklar del av gymnasiets inspark är direkt oansvarigt.
Nollning, eller inspark, ska handla om gemenskap. Om att bryta isen, lära känna varandra och skapa ett tryggt klimat i klassen. Men när alkohol kommer in i bilden förvandlas ofta välkomnandet till en social testbana, där de som inte vill eller får dricka riskerar att hamna utanför. Vissa kan känna sig pressade att delta mot sin vilja – bara för att inte bli stämplade som tråkiga eller utanför redan första veckan.
Det är dessutom förvånande att alkohol fortfarande spelar en så stor roll i dessa sammanhang när vi ser en positiv utveckling generellt bland unga som dricker betydligt mindre än tidigare generationer. Färre provar alkohol i tidig ålder och de som dricker gör det mer sällan. Denna trend är en framgång för både folkhälsan och ungdomarnas egen trygghet – och bör uppmuntras, inte motarbetas. Att hålla fast vid en alkoholfylld nollning är att konservera negativa alkoholnormer som inte går i takt med tiden. Det skickar helt fel signaler och riskerar att bromsa den positiva utvecklingen.
Vi behöver nollningar som alla kan delta i på sina villkor. Aktiviteter där gemenskapen står i centrum. Där nya vänskaper byggs över lekar, musik och kreativa tävlingar – inte över vingliga steg och suddiga minnen. Äldre elever, elevkårer, föräldrar och skolledningar har ett gemensamt ansvar: att skapa välkomnanden som bygger tillit, inte utsätter unga för risker.
Det handlar inte om att ta bort glädjen. Tvärtom, det handlar om att skydda den. För den som börjar gymnasiet ska första intrycket av skolan vara trygghet, värme och gemenskap. Inte en fyllefest som riskerar att sätta dåliga vanor för framtiden.
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ