Svar till Kindh/Brewitz insändare angående Tjustbanan.
I motsats till er insändare anser jag att Tjustbanan borde rustas upp. Riksväg 35 är i bedrövligt skick och varje månad inträffar olyckor/incidenter uppkomna av vägens standard. När jag åker bil till Linköping vintertid åker jag via Uknadalen, och jag tror inte att jag är ensam om det. Dessutom satsar Trafikverket på E22:s genomfart förbi Söderköping vilket snabbar på trafiken längs E22. Vintertid är väg 35 i princip omöjlig att trafikera med buss enligt tidtabell. Här är tåget mer punktligt, när det väl går några tåg. Här måste KLT se till att det finns fordon tillgängliga till samtliga turer på både Tjustbanan och Stångådalsbanan. Som resenär blir du tveksam till att boka resa med tåg till Västervik om tågtrafiken ersätts med buss alltför ofta.
Tror heller inte att Västerviksresenärer kommer åka buss via Linköping för resa med tåg till Stockholm. Ska jag åka buss till huvudstaden tar jag buss hela vägen utan byte. Åker man söderut eller västerut går det bussar till Kalmar och Nässjö för vidare resa mot Malmö eller Göteborg.
Kan inte heller se någon vinst med nytt resecentrum vid Mommehål. De flesta bussarna KLT har ansvar för kommer söder- eller västerifrån och har Västervik som slutstation. Er vision skulle skapa behov av fler turer genom matarbussar från resecentrum ut till Mommehål. KLT har ju skapat stråk från Västervik mot Oskarshamn/Kalmar och Vimmerby/Nässjö/Hultsfred.
Ni tycks ha en övertro på elflyg. Vilka destinationer tänker ni att dessa flyg ska trafikera? Varför ska flygbolag plötsligt intressera sig för att trafikera Västervik? Oskarshamn lade ner sin flygplats och Hultsfred saknar reguljär flygtrafik. Undrar varför dessa kommuner tänkt annorlunda jämfört med Västervik. Ni verkar tro att någon ska satsa hundratals miljoner på flygtrafik från Västervik. Det räcker inte med enstaka veckoslutstrafik eller sommartrafik till och från Västervik för att få en ekonomisk bärighet i flygtrafik. Jämför med allt arbete som lades ner i hamnbassängen på Lucerna, för att få trafik till Gotland under några sommarveckor.
Ni föreslår en ”södra” infart på banvallen mellan Jenny och Västervik. Smalspåret har precis byggt en ny hall för att få in alla sina tåg och vagnar under tak. Tycker Smalspåret gjort ett fantastiskt arbete för att bevara det kulturhistoriska arvet från när Västervik var en smalspårsmetropol. En ”södra” infart längs banvallen skulle rasera det otroliga arbete som Tjustbygdens järnvägsförening gjort sedan SJ:s nedläggning av smalspåret 1984. Dessutom skulle Västervik fortfarande bara ha en infart via Hermanstorp. Sårbart vid kriser!
Tror mer på en södra infart söder om sjön Kvännaren och som ansluter till vägnätet i området kring Dichmansgatan. Då skulle räddningstjänsten slippa omvägen förbi Ljungheden/Hermanstorp och KLT:s bussar skulle komma direkt till resecentrum söderifrån. All trafik söderifrån till Västerviks resort skulle också gynnas av denna infart.
Mats