När vi gör satsningar för framtiden så förutsätter det investeringar i skolan. Våra ambitioner för skolan ska vara högt ställda och målet är att Sverige ska ha en jämlik skola i världsklass. Den svenska modellen innebär att vi har en skola som säkerställer att vartenda barn får rätt kunskaper med sig i livet.
Men de svenska skolresultaten har under lång tid sjunkit. Allt fler elever har de senaste åren gått ut skolan utan tillräckliga kunskaper, samtidigt som klyftorna mellan elever och skolor har ökat. Det är en allvarlig utveckling. Under den tidigare moderatledda regeringen lämnade var fjärde lärare den svenska skolan av andra skäl än pension och antalet anställda i skolan minskade med nästan 10 000. Det är tydligt vad resultatet blir när man väljer att satsa 19 gånger mer på skattesänkningar än på skolan – de som jobbar i skolan vill sluta och unga väljer andra yrken än läraryrket.
En av de mest avgörande faktorerna för elevers kunskapsresultat är att möta skickliga och engagerade lärare. Därför ser vi till att fler vill bli lärare, att fler kan bli lärare och att fler lärare stannar kvar i skolan och ges möjlighet att fortsätta utvecklas i sin yrkesroll. I höstens budget presenterar regeringen reformer som sätter lärarna i fokus. Det är investeringar för höjda lärarlöner, att få fler av de 40 000 lärare som i dag inte finns i skolan att återvända till yrket, en ytterligare utbyggnad av lärar- och förskollärarutbildningarna och en förstärkning av andra vägar till läraryrket.
Sedan den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde har 13 000 nyanställningar med pedagogisk personal återinförts inom skolan och sammanlagt lägger vi över åtta miljarder per år på reformer för en bättre skola. Det är satsningar som förbättrar arbetsmiljön, höjer kvaliteten i undervisningen och frigör tid för lärare att vara just lärare vilket sätter elevernas lärande i centrum.
Vårt mål är en jämlik skola i världsklass. För att nå dit måste det bli slut på experiment och skattesänkningar. Istället ska vi ha arbetsro i klassrummen och fokus på det som verkligen spelar roll för kunskapsresultaten – skickliga lärare som får vara lärare. Det utvecklar och stärker den svenska modellen.