TÀnk om vad gÀller pedagogisk verksamhet i Blankaholm!

Öppet brev till politiker och tjĂ€nstemĂ€n inom barn- och utbildningsförvaltningen angĂ„ende förslag om nedlĂ€ggning av pedagogiska barnverksamheten i Blankaholm.

Blankaholms förskola Àr en av de förskolor som hotas av nedlÀggning. Det har fÄtt skribenterna att frÄga vad kommunen har för visioner för landsbygden.

Blankaholms förskola Àr en av de förskolor som hotas av nedlÀggning. Det har fÄtt skribenterna att frÄga vad kommunen har för visioner för landsbygden.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

InsÀndare2023-11-20 15:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄ kommunens hemsida stÄr det:

”Hur kan VĂ€stervik bli en ”tillsammans-kommun” i en alltmer global vĂ€rld? Hur kan medborgarna bli, inte bara mer delaktiga, utan ocksĂ„ fĂ„ mer inflytande att driva utvecklingen framĂ„t? Hur skapar vi ett samhĂ€lle dĂ€r olikheter, inkludering och utbildning ger förutsĂ€ttningar för en kommun dĂ€r vi kan vĂ€xa och utvecklas tillsammans?

I visionen 2030 vill vi att: 

  • Det finns en god tillgĂ„ng till information och mötesplatser i kommunen, vilket bidrar till ett stort engagemang i kommunens utveckling.
  • Vi har trygga kommuninvĂ„nare som alla har lika möjligheter att utvecklas och verka till sin fulla kapacitet.
  • Vi har ett gott integrationsarbete som skapar delaktighet.”

Vi i Blankaholm undrar om denna vision endast gÀller VÀsterviks stad? Hur ser visionen ut för oss som bor pÄ landsbygden? PÄ vilket sÀtt ska Blankaholm fortsÀtta att utvecklas i den positiva riktning som nu har varit de senaste Ären, om vÄr pedagogiska omsorg försvinner och bÄde företag och familjer tvingas flytta?

Hur resonerar ni nĂ€r ni vill slĂ„ undan fötterna pĂ„ en fortsatt positiv utveckling av Blankaholm som ort? Blankaholm behöver leva Ă„ret om och inte endast vara en ”semesterby”. Vi vill ha svar pĂ„ vĂ„ra frĂ„gor! 

De senaste Ă„ren har barnantalet lĂ„ngsamt ökat inom orten och av de hus som sĂ„lts har majoritet köpts av barnfamiljer. Barnfamiljer som samtliga arbetar och betalar skatt inom nĂ€romrĂ„det VĂ€stervik/Oskarshamn. Ett viktigt skĂ€l till att vĂ€lja just Blankaholm som bostadsort Ă€r att familjerna sett det som en stor möjlighet att pendla sjĂ€lva men kunna ha sina barn pĂ„ hemmaplan. Blankaholm har en bra strategisk geografisk plats, dĂ„ samhĂ€llet ligger nĂ€ra E22. VĂ€stervik Ă€r en stor landsbygdskommun och möjligheten att fortsĂ€tta kunna bo pĂ„ landsbygden Ă€r viktig! 

VÀsterviks kommun marknadsför sig med slogans som att vÀrna landsbygden, delar ut priser och nomineringar för positiv landsbygdsutveckling, samtidigt som man rycker undan förutsÀttningarna för en fungerande vardag för dess invÄnare. Om den pedagogiska verksamheten lÀggs ner kommer inom nÄgra Är endast vÄrdkrÀvande Äldringar finnas kvar pÄ orten, vilket kommer att ge en ökad kostnad bland annat för hemtjÀnst och bostadsanpassning.

SÄ sent som i somras vidtogs byggnadstekniska ÄtgÀrder pÄ den byggnad som huserar den pedagogiska verksamheten, samt anlÀggandet av fler nya parkeringsplatser. Byggnaden Àgs av kommunens bostadsbolag och Àr dÀrvid en tillgÄng för kommunen. Att renovera och underhÄlla samtidigt som man planerar för nerlÀggning Àr helt enkelt ologiskt.

Hur sÀkerstÀller VÀsterviks kommun att det lagstadgade barnperspektivet i barnkonventionen tillgodoses vid en eventuell nedlÀggning? Var finns utredningarna som sÀtter vÄra barn och deras mÄende i fokus?

Familjerna hĂ€nvisas vid en nedlĂ€ggning till alternativa förskolor som redan nu har brist pĂ„ platser och som innebĂ€r restider pĂ„ upp till Ă„tta mil per dag för förĂ€ldrar och vĂ„rdnadshavare. Var finns utredningarna om konsekvenserna för detta? Ökade restider/strĂ€ckor innebĂ€r för samhĂ€llet en ökad miljöpĂ„verkan och en sĂ€mre möjlighet att ha ett fungerande familjepussel. För vissa familjer kanske det innebĂ€r pĂ„tvingad arbetslöshet och dĂ€rmed ökad belastning pĂ„ kommunens försörjningsenhet. Resorna innebĂ€r ca 30 000 kr i extra kostnad varje Ă„r för varje familj. 

PĂ„ kommunens hemsida stĂ„r ledorden ”Livskvalitet varje dag” Hur ska vĂ„ra barn fĂ„ det nĂ€r de tvingas tillbringa sin fritid i bilen, för att deras förĂ€ldrar ska kunna arbeta och försörja familjen. Hur ska förĂ€ldrarna fĂ„ livskvalitet varje dag? Är det dĂ„ inte bĂ€ttre att slĂ„ ihop förskolor centralt inne i VĂ€stervik dĂ€r konsekvenserna för barnfamiljerna inte blir sĂ„ stora?

Skolverket sĂ€ger i sina riktlinjer att det ska vara mellan sex och 15 barn i en barngrupp. Hur kan dĂ„ VĂ€sterviks kommun mena att det minst ska vara 15 barn i verksamheterna för att de ska fĂ„ leva vidare? Det stĂ„r ocksĂ„ pĂ„ Skolverket att det Ă€r viktigt att barnen inte fĂ„r för mĂ„nga relationer att förhĂ„lla sig till under en dag. Varför tar inte kommunen hĂ€nsyn till det? 

Vi uppmanar vÄra folkvalda politiker och tjÀnstemÀn att tÀnka om vad gÀller nerlÀggning av pedagogiska verksamheten i Blankaholm