Eva Johansson, bloggerska i VT skriver 29/5 om Båtsmansstugorna. Hon frågar: Kan timmermännen ha tjänstgjort i flottan? Annars var timmerman yrkesbeteckningen för den som byggde hus. Nej, timmermän tjänstgjorde även ombord på såväl örlogsfartyg som kofferdister, alltså handelsskepp. Yrkesbeteckningen avsåg dessutom varvsarbetare. Då var deras uppgift att bygga, förbygga och underhålla träfartyg. Med förbygga menades en stor ombyggnation, till exempel att förlänga ett fartyg. Verktygen för de tre slagen av timmermän var i stort sett desamma vad gällde yxor och sågar. Varvstimmermannen och skeppstimmermannen hade dessutom drevkilar och klubbor att banka in drevgarnet med i nåten, alltså springan mellan bordläggningsplankorna eller däcksplankorna. Fartyg har haft en eller flera timmermän ombord vid sjöresor beroende på hur stort fartyget var. Även senare efter segelfartygens tid har det funnits skeppstimmermän ombord för underhåll. Johansson skriver sedan: Man skulle kunna tro att sjömännen är båtsmän, men det är jag ganska säker på att de inte är. Fel igen. En båtsman, båsen, är däcksförman på handelsfartyg. Han har en särställning ombord, i bland ställföreträdande styrman. Det kan Eva läsa om i min bok ”Svartängeln”, bland annat i texten om kapten Ankarmalm och seglationen från Kapstaden till Sydamerika.
Timmermän även till sjöss
Historia. Timmermän var en naturlig del av besättningen, på till exempel ostindiefarare likt Göteheborg.
Foto: MAJA SUSLIN / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.