Länet drabbas om Bromma stängs

Flyg2014-07-08 07:49
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det kliar i fingrarna på miljö- och vänsterpartister att stänga ned Bromma flygplats i Stockholm, sanera marken och bygga bostäder. Vid ett maktskifte i höst på kommunal- och riksnivå kan detta snabbt bli en förhandlingsfråga mellan S och MP. Miljöpartiets oppositionsborgarråd i Stockholm, Daniel Helldén, menar att en nedstängning kan ske redan inom tre år.

Miljöpartiet utvecklas till ett alltmer tillväxtfientligt parti och ett parti som bryr sig allt mindre om Sverige utanför Stockholm. Till partiets förslag på 12,3 miljarder kronor i höjda miljöskatter, fördubblade arbetsgivaravgifter för att anställa unga, höjd skatt för närmare 900 000 löntagare och arbetstidsförkortning fogas nedläggning av flygplatser och flygskatter.

Skatter på arbete och företagande slår mot jobben och tillväxten, men så gör också begränsade kommunikationer. Färre förbindelser mellan Kalmar län och huvudstaden har ett pris i form av uteblivna möten, kontrakt som aldrig skrivs under och företag som har svårare att nå ut till sin marknad.

Bromma flygplats är minst lika viktig för Kalmar län som för hela Sveriges tillväxtmotor Stockholm. I en allt mer pressad ekonomi där tidsmarginalerna minskar blir restiderna allt viktigare. När tillgången till flygavgångar minskar blir Kalmar län helt enkelt mindre attraktivt för investeringar.

Miljöpartiet har tidigare sagt att de helst vill förbjuda allt flyg söder om Sundsvall. Förutom en nedläggning av Bromma står en flygskatt högt på önskelistan.

Miljöpartiet är klart och tydligt inte hela Sveriges parti.

Läs mer om