Skoldebatten borde inte handla om lärarna

Lärarjobbet är ”dåligt betalt och med stor arbetsbelastning”, skriver tre pedagoger, Foto: Claus Gertsen /Scanpix

Lärarjobbet är ”dåligt betalt och med stor arbetsbelastning”, skriver tre pedagoger, Foto: Claus Gertsen /Scanpix

Foto: Claus Gertsen /SCANPIX

Förutsättningar2008-03-05 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ulf Bruhn sätter, utan att själv veta om det, fingret på en viktigt fråga i skoldebatten. Debatten handlar alltför ofta om lärarna när den egentligen borde handla om lärarna och de förutsättningar som finns för att göra ett bra jobb.Det är inte lärarna som ansvarar för att det finns ekonomiska resurser eller att eleverna kommer till skolan utvilade och med en förståelse för att skolan viktig. De signaler som skapar motivation kan inte enbart ges i skolan, de måste komma hemifrån. Varför ska ett barn vara intresserat av att lära sig var till exempel London ligger om det aldrig får några signaler om att det är viktigt att lära sig? Ulf Bruhn har rätt i att lärarutbildningen kan förbättras, säkert finns det förändringar som kan göras i själva intagningsförfarandet till utbildningen. Men ska det finnas några att sålla bort från utbildningen måste läraryrket få en sådan status att det finns ett överflöd av sökanden att sålla bland. Där är lönen en viktig faktor för att höja läraryrkets status. Arbetsvillkoren är en annan.Det är absurt att påstå att någon söker en utbildning, ägnar flera år åt att gå på högskola och skaffar sig studielån bara för att man "helt enkelt bara vill ha jobb". Ett jobb som är dåligt betalt och med en stor arbetsbelastning. Det finns enklare vägar till ett arbete.Den stora majoriteten pedagoger är engagerade och professionella yrkesmän och yrkeskvinnor som gör ett bra jobb trots dåliga förutsättningar. Inte ens Stefan Holm kan hoppa över två meter i regn och lera.Det synd att debatten inte förs mer av de som arbetar i skolan och har ett yrkeskunnande, det vill säga lärarna.
Läs mer om