Det hÀr Àr en insÀndare. à sikterna i texten Àr skribentens egna.
NĂ„got man skulle tjĂ€na pĂ„ inom skolvĂ€rlden Ă€r att behĂ„lla lĂ€rartĂ€theten som man har Ă€ven fast elevantalet minskar. DĂ„ hinner man bĂ€ttre att Ă€gna sig Ă„t varje elev och dess behov som man inte hinner nu och det blir ocksĂ„ mindre klasser. För det Ă€r bara att konstatera att som det Ă€r i dag rĂ€cker inte lĂ€rarna till (fast Hjalmarsson sĂ€ger att vi har större lĂ€rartĂ€thet Ă€n i vissa andra kommuner).Ăven att lĂ€rarna och annan personal inom skolan Ă€r duktiga och kompetenta Ă€r man inte mer Ă€n mĂ€nniska. Det Ă€r ocksĂ„ en skrĂ€mmande utveckling att man inte ens hinner att ta ut sin matrast eller hinner att planera skolarbetet med sina kolleger i arbetslaget, inte heller reflektera över elevers lĂ€rande och sitt eget lĂ€rande (det har jag sjĂ€lv varit med om).Alla behöver att utvecklas. SĂ„dant mĂ„ste finnas tid till inom skolans ramar. Det Ă€r jĂ€tteviktigt för att det ska bli ett bra skolarbete. En annan bit som ocksĂ„ Ă€r jobbig för fritidspedagoger och annan personal som bĂ„de jobbar i skolan och pĂ„ fritids Ă€r att nĂ€r skolan slutar för dagen tar fritids vid direkt och man "kastas" in i den verksamheten direkt utan andhĂ€mtning ens.Det kan ocksĂ„ vara bra för "skolpolitikerna" att komma ur sin lilla bubbla och komma ut i verkligheten och att vara med i skolan lite och se hur det verkligen ser ut.