Är det inte majoriteten som styr skolbudgeten?

En friskola måste gå med vinst, konstaterar Magnus Stavbom. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

En friskola måste gå med vinst, konstaterar Magnus Stavbom. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Skolan2008-03-08 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till "Friskolan annorlunda" av Ulrika Pecher i VT den 6/3.Måste förvånat reagera på att "föräldrar" som också är politiker inom majoriteten fortsätter i insändare efter insändare att kritisera den kommunala verksamhet de är med att styra över.Senast ut är Ulrika Pecher som företräder kommunpartiet vdm och sedan valet ingår i den borgerliga majoriteten som bestämmer hur mycket pengar skolan skall få eller för den delen spara.Ulrika offentliggör stolt att hon nyligen valt friskola till ett av sina barn, med argumentet att den kommunala verksamheten är hård och att man inom den kommunala skolan ständigt får brottas med saker som man inte kan påverka på grund av resurser!Men är det inte den styrande borgerliga majoriteten som bestämmer mängden resurser och vilken organisation och pedagogik man använder, där Ulrika själv ingår. På en punkt är vi överens.Friskolor arbetar som egna företag och har helt andra mål.Däremot missar Ulrika att ta upp den kanske viktigaste skillnaden mellan kommunal verksamhet och bolagsform. Den måste enligt lag gå med vinst.Om det nu är dåligt med resurser i den kommunala skolan och Ulrikas lösning är friskola undrar jag hur du tänkt att vinsten ska trollas fram? Är det ytterligare lägre lärartäthet, sämre lokaler eller mindre resurser till undervisningen?Friskolor förminskar även demokratin.Kommunen har inte rätt till insyn i friskolor och revisorer kan inte kontrollera de kommunala pengarna man måste skicka dem. Personalen har inte samma lagliga skydd om de vill påtala brister till media, kommunen eller tillsynsmyndighet.Avslutningsvis vill jag uppmana Ulrika och övriga i majoriteten att inte se en fördyring genom privatisering av skolor som en lösning på problemen i skolan utan att istället tillåta skolan att få kosta lite mer än annan hård verksamhet.Tillåt initiativ inom kommunen från lärare, rektorer och idéer från elever.Om man satsar en extra hundralapp på den kommunala förskolan/skolan, slipper man senare ett par tusenlappar hos socialtjänsten och kriminalvården.
Läs mer om