Det måste finnas fler idéer än en för skolan

Finns det bara en lösning för skolan? undrar kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Arkivbild: Anders Liljegren

Finns det bara en lösning för skolan? undrar kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Arkivbild: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Skolan2008-03-07 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hela 4 806 underskrifter är ett imponerande antal. Ingen kan heller ta miste på att opinionen är genuin och engagerad. Föräldrar är med rätta upprörda över svaga resultat. Svaga resultat har vi, trots att Västervik haft en högre lärartäthet än riket och jämförbara kommuner. Även efter besluten fortsätter vi att ha en högre lärartäthet än snittet. Jag kan bara återupprepa att vi satsar betydande belopp på skolan.Under ett läsår investerar våra skattebetalare över två miljoner kronor i varje gymnasieklass på 25 elever. Lärartätheten motsvarar 2,15 lärare per klass. Grovt räknat finns cirka 1,2 miljoner per klass till "annat" än lärarlöner. I mitt förra inlägg välkomnade jag en debatt med skolledningar, rektorer, elever och föräldrar om hur de här resurserna kan användas bättre eller annorlunda.Jag har dock sett väldigt få konkreta förslag. Tolkar jag VT:s insändare så är istället alla, trots dessa fakta, övertygade om att det endast finns en lösning, oförändrat lärarantal. Den enhälliga rekommendationen är alltså - fortsätt som nu. Men eftersom den inte gett önskat resultat tidigare, envisas jag med att vilja veta varför den kommer att fungera nu? Någon av nästan femtusen undertecknare borde väl kunna försöka förklara det på ett logiskt sätt? Varför är det uteslutet att i sökandet efter vad som skapar en bättre skola också överväga andra konkreta förändringar på det kommunala planet?
Läs mer om