Andra landsting köper nya tåg!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Om vi ser hur andra landsting agerar nu på 2000-talet finner vi betydligt offensivare satsningar än i vårt landsting. På Kinnekullebanan satsar Västra Götaland på ytterligare tre nya motorvagnar och får därefter fem nya tåg på en bana som är av samma kvalitet som Tjustbanan. I Värmland har landstinget beställt ytterligare två motorvagnar för Fryksdalsbanan, mellan Kil och Torsby, på en bana som inte är i bättre skick än Tjustbanan, och har därefter fem tågset i trafik. Dalarna har köpt in två motorvagnar på sträckan Malung-Borlänge. I Jönköpings län har man redan köpt in tio stycken tåg för trafik på oelektrifierade banor. Alla dessa landsting har förstått att de även har regionalpolitiskt ansvar och att framtidens resande kräver nya tåg.
Östergötland, inte minst "den fjärde storstadsregionen", skulle kunna utmärka sig i gynnsam bemärkelse om man betalar sin andel i nya tåg, drivna med biogas Det vore klädsamt att Östergötlands läns landsting tog sitt ekonomiska ansvar för regionalpolitiken och inte vältrar över kostnaden på våra kommande regionkommuner i nuvarande Kalmar län. Östergötland har råd att inte smita från den regionalpolitiska notan. Priset för att bli en god granne är en tusendel av landstingets årliga omsättning.