Ängslig och arg

Västervik2005-07-12 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I början av året ringde jag till Västerviks sjukhus och beställde tid för koloskopi. Efter canceroperation år 2000 (på annan ort) har jag genomgått en liknande undersökning, men blev rekommenderad att låta göra en ny om ett par år, vilket det nu var dags för.
"Du kommer att få kallelse" fick jag veta och det tackade jag ju för. Efter ett par månader ringde jag för att kolla när det skulle bli min tur. Har man genomgått allt som "hör till" så att säga vill man få ett besked om när saker och ting ska ske, så är det bara.
"Du är uppsatt i maj, men om du blir kallad då kan jag ju inte svara på"! Det var beskedet jag fick och väntade i maj, så klart.. Juni har passerat och i måndags - den 4/7 - tyckte jag att det var dags igen för ett nytt försök. Som sagt, har man haft cancer så vet man att det kan vara fråga om tid.. och det var det också, i mitt fall...

Växeln meddelade att den avdelning jag sökte hade telefontid måndag-torsdag 15.00-16.00. Tog ledigt från arbetet, väntade till klockan 15.00 och fick då ett automatiskt svar: "Telefonnummer si och så återkommer på tisdag".
Jaha, det innebär alltså att jag inte kommer att få besked förrän tidigast torsdag då jag inte har tillfälle att ringa varken tisdag eller onsdag...
Torsdag 7/7 ringer jag klockan 15.00 och får höra: "Telefonnummer si och så återkommer på måndag klockan 15.00"!

Nu är jag både ledsen och förbaskad!! Kan man inte (som i Gävleborg) åtminstone skicka en bekräftelse som talar om man, förr eller senare (som i det här fallet) kommer att kallas till undersökning. Ett halvår har gått och visst tror och hoppas jag att min cancer är helt borta, men jag vill veta och det innan det är för sent!
Nog har jag väl varit en snäll och tålmodig patient som har tigit så här länge? OK, höftleder, åderbråck och andra onda ting tar ännu längre tid och man kan inte annat än vänta, men cancern väntar inte! När man i Sandviken upptäckte mitt extremt låga blodvärde blev jag omgående skickad till Gävle, där jag opererades ett par dagar senare. I Västervik vet man inte ens om patienten kommer att bli kallad, trots att det "står så i papperen"!

Jag har blivit mycket väl mottagen i Västervik, som akutpatient vid ett par tillfällen, allt har gått undan och förlöpt som det skulle - inget ont om sjukhuset som sådant, tvärtom - men vad händer med min koloskopi? Semestertider... nu ja, men jag tyckte nog att jag var ute i tid, eller hur?
Ska jag nu behöva åka till Gävle för att få min tarm fotograferad?? Så lät det inte när jag ringde åtminstone, man skulle bara se till att få hit min journal! Sådant sker ju snabbt idag så något trassel där kan det inte vara heller.. Vad är det då???
Växeln bör väl veta när och om en avdelning inte är på plats, så att säga, men där upprepar man bara att telefontiden är måndag-torsdag mellan klockan. 15 och 16.00. Vilket då inte heller är riktigt när man, per automatik, sägs återkomma vid annat tillfälle. Undra på att gamla människor, min mor exempelvis, ger upp och "struntar i alltihop"!
Man kan faktiskt bli ledsen, arg (lindrigt uttryckt) och smått hysterisk dessutom, om man inte får det besked man vill ha och har rätt att få! Speciellt som det i första skedet verkade kunna fixa sig hur snart och enkelt som helst.Svar:
Snabb och korrekt hjälp med information i telefon är prioriterat och en viktig del av våra vårdkedjor.
Vi beklagar att denna patient fått felinformation angående endoskopienhetens telefon-tid under sommaren. Den är då flyttad till 13-14 och den informationen fanns/finns tillgänglig i telefonväxelns dator.
Växelfunktionen är sammankopplad för hela landstinget varför alla användare ibland får svar i en annan växeln än på det sjukhus man ringer till. Det har flera fördelar men en nackdel är att den svarande växeltelefonisten inte alltid har lokalkännedom om exempelvis ändrade rutiner.
4/7 drabbades länets system av åska som slog ut Oskarshamnsväxeln och ledde till relativt stora problem för hela systemet där man fick gå in med extraresurser för manuell betjäning. Dessa problem varade tom 6/7 och kan utgöra ett skäl till bristfällig service i detta fall, vilket vi återigen beklagar.
Patienten har fått tid för undersökning och information och händelsen utgör ingen medicinsk risk.Verksamhetschef,
kirurgkliniken Västervik
Anita Andersson
Läs mer om