Apropå skolinspektionens kritik...

Lena Karlberg svarar. Arkivbild: Ellen Kindstrand

Lena Karlberg svarar. Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-04-11 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ja, så har man då fått det bekräftat, det som man hela tiden misstänkt: Mer än 4 års arbete i riktning mot en så kallad lärande organisation i skolan i Västervik har på intet sätt förbättrat elevernas resultat. Tvärtom! Den "nya organisationen" som introducerades med ny förvaltningschef var verkligen kejsarens nya kläder, precis som många befarade. Skolledare och lärare har på förvaltningslednings och politikers uppdrag tvingats lägga ned en väldig massa tid på organisation och organisationsförändring i stället för att arbeta med det verkliga uppdraget: elevers lärande.Nu borde väl ändå Skolinspektionens rapport bli den tändande gnistan för en riktig debatt om skolan! Det kan inte vara tillfredsställande att förvaltningschefen säger: Vi är väldigt väl medvetna om problemen och vi jobbar med dem. Uppenbarligen på fel sätt! Alla föräldrar har all anledning att vara oroliga för sina barns skola. Kräv mer än att förvaltningsledning och politiker är medvetna om problemen!Svar direkt:Västervik har sedan början av 90-talet haft en låg måluppfyllelse avseende elevernas kunskaper i grundskolan. Med anledning av detta beslutade barn- och utbildningsnämnden om en ändrad inriktning av utvecklingsarbetet 2004. Arbetet har sedan dess bedrivits systematiskt och målmedvetet. Skolinspektionen skriver bland annat: Ledningen i kommunen kännetecknas av engagemang och vilja att ge barn och elever optimala möjligheter att utvecklas. De uppföljningar som görs och det utvecklingsarbete som pågår har tydligt fokus på att förbättra måluppfyllelsen genom att utveckla lärmiljöer och arbetssätt.En lärande organisation är ingen "organisation" utan ett förhållningssätt. De förändringar av organisationen som genomförts de senaste åren har haft sin grund i de besparingar som förvaltningen ålagts. Utvecklingsarbetet har, vid sidan av värdegrundsfrågorna, haft tydligt fokus på elevernas lärande.Undertecknad kommer gärna till föräldramöten och beskriver förvaltningens utvecklingsarbete. Det är genom idogt vardagsarbete vi kan vända trenden, inte genom slagord och anonyma insändare!
Läs mer om