Arrogans mot bussresenärer

Västervik2007-02-03 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag läser med förfäran på VT:s insändarsidor att tågpendlarna i kommunen har fått vänja sig vid en horribel nonchalans. Det jag upplevde onsdagen den 31 januari var alltså inget ovanligt utan ingår i ett mönster. Jag hade köpt biljett från Linköping till Västervik med avgång 20:10. Två minuter före avgång utropar högtalarna att tåget är inställt och skall ersättas med buss.
De omkring tjugo övriga passagerarna och jag förflyttar oss till den angivna busshållplatsen. Efter tjugofem minuters väntan i kylan har vi fortfarande inte sett vår buss. Högtalarna har tystnat och på stationen är det mörkt och stängt. Ingen begriper något annat än att vi lämnats åt vårt öde.

Mina medpassagerare suckar att det är så här det brukar vara nuförtiden. Till slut lyckas vi genom en vänlig busschaufför vid lokaltrafiken i Linköping anropa bussföretaget och resan kan sedan fortsätta mot Västervik. Men vem är ansvarig för denna fruktansvärda arrogans mot tjugo betalande passagerare? Varför fick v i inte ett enda ord av förklaring? Bör vi i fortsättningen klä oss varmare för att räkna med en halvtimmes väntan utomhus? Eller borde vi förstå budskapet mellan raderna: vi struntar i er, så ta gärna bilen i stället! Du som har ansvaret: träd fram och ge oss en förklaring!
Läs mer om