Åsidosatt i sjukvården
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Patienten trycker på nöd signalen för hjälp men när personalen dyker upp efter tio minuter enligt avdelningens klocka frågar de istället den patient som inte tryckt på signalen. Hur tolkar ni detta på avdelningen? Är detta en slump? Kära läsare det gäller att vara frisk om du vill hålla dig borta från mönstret på denna avdelning. Hur annars skulle man tolka det när vårdpersonal bemöter sina patienter med tandagnisslan och vrede? Vetenskapen må ha funnit botemedlet mot de flesta sjukdomar, men den har inte funnit någon medicin mot den värsta av dem alla - människans apati.
Vad som personalen behöver är att le mer och att de ansvariga, chefer och politiker påminner personalen om deras ämbetsheder och vårdetik!
Nyckeln till hälsa och bot är engagemang och hängivelse men kvalité, service och kommunaktion vägar också tungt. För att inte driva all personal över en kam måste jag erkänna att bland personalen finns även änglar.