Axelsson ställde upp för oss

Skribenten gör tummen upp för Axelssons engagemang. Foto: Scanpix

Skribenten gör tummen upp för Axelssons engagemang. Foto: Scanpix

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Västervik2009-02-10 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sitter på ett internetcafé i Oslo och läser lördagens VT på nätet om kritiken mot Kenneth Hardy Axelsson. Jag är en elev som gått på medieprogrammet och som tidigare tillsammans med klasskamrater kraftfullt protesterat mot den bristfälliga utbildningen. Nu i efterhand har jag insett att vi under våra tre år nästan inte lärde oss någonting. Vi har svårt att söka högre utbildningar och har inte tillräckliga kunskaper eller arbetsprover för att få jobb. Jag och många av mina klasskamrater är besvikna på gymnasieledningen för att de inte har tagit vår kritik på allvar. Detta har förstört våra framtidsmöjligheter att jobba inom medieyrket. Det känns som tre bortkastade år. All kritik sammanställde vi och visade för gymnasiechefen i början på vårt tredje läsår, han sa att han tog det på allvar och skulle granska programmet. Vi hoppades att det skulle bli en utbildning som låg rätt i tiden, som bedrevs i ordentliga och inspirerade lokaler och som skulle ha kvalificerade lärare och där alla fortsättningsvis skulle gå ut med tillräckliga kunskaper och meriterande arbetsprover. Men tiden gick och inga framsteg gjordes. Kenneth Hardy Axelsson är en av två vuxna som tagit vår kritik på allvar. Den andra var en rektor och som vi upplevde det slutade hon när hon inte fick stöd av gymnasiechefen. Kenneth Hardy Axelsson har ställt upp för oss och påtalat vår situation för gymnasiechefen. Men inte mycket har hänt. Jag kände istället att det blev vi elever som kritiserat vår utbildning som blev syndabockarna. Då hjälpte Kenneth Hardy Axelsson oss med kontakten med Lena Karlberg som tog oss på allvar. Men mycket verkar inte hänt ändå.Jag ställer frågan, vad är värre; att Kenneth frågar ut elever eller att utbildningen är så dålig att den påverkat våra framtidsmöjligheter. Det har nu gått snart tre år sedan jag påtalade dessa problem och efter all tid och engagemang känner jag mig djupt besviken.Svar direkt:Ett förändringsarbete pågår inom medieutbildningen som bland annat innefattar att ett utvecklingsarbete har inletts med en framgångsrik medieutbildning i Stockholm samt att ett nytt digitalt fotolabb har skapats.Gymnasieskolans medieprogram lever upp till de enligt Skolverket ställda kraven. Tyvärr verkar några av eleverna haft andra förväntningar på utbildningen. Efter genomgången utbildning krävs ytterligare studier för att bli fotograf eller journalist. Jag beklagar att Niklas Johansson fortfarande känner sig besviken på sin utbildning.
Läs mer om