Barn utvecklas i olika takt Gör skolgången mera flexibel
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men inom skolan jobbar man efter principen att alla barn ska ha nått samma nivå vid en viss tidpunkt. Exempel kan ges från kursmålen i 5:an respektive 9:an. När barnen har gått ut årskurs 5 så ska alla mätas efter samma måttstock och befinna sig på samma nivå. Det säger ju sig självt att detta skapar vissa komplikationer. När barnen senare ska betygbedömas i årskurs åtta och nio, så uppstår samma problem.
Skolan borde vara mer flexibel, och vara anpassningsbar till det faktum att barnen är olika och utvecklas olika fort. För att kunna anpassa skolan till detta bör grundskolans längd variera beroende på det enskilda barnet och dess förmåga att ta till sig kunskap och utvecklas. Det förekommer givetvis även i dag att vissa elever ?går om? en årskurs. Men det är ganska ovanligt, och mycket på grund av det så upplevs det som relativt traumatiskt både för den enskilde eleven, elevens föräldrar och även för skolan. Det är en lösning som man helst inte tar till.
Det ska inte vara ?för sent? att gå om ett år, även om eleven befinner sig på högstadiet. I dag är det ett relativt stort antal elever som går ut grundskolans senare år med ej godkända betyg i kärnämnena matematik, svenska eller engelska. Dessa elever går då vidare till gymnasieskolans individuella program. Problemet är dock att man på det individuella programmet givetvis främst försöker förstärka elevens kunskaper inom nämnda kärnämnen, så att eleven nästkommande år kan söka in till de nationella programmen.
Detta innebär att eleven senare får det mycket svårare på gymnasiet eftersom han/hon främst studerat kärnämnen på det individuella programmet. Risken finns att eleven, väl inne på ett nationellt program, kan få det svårt att hänga med i de andra ämnena. En mer fruktsam lösning på problemet borde då vara att förlänga elevens grundskolegång med ytterligare ett år, så att eleven ej ?tappar mark? inom de övriga ämnena. Det viktigaste är att alla elever når kunskapsmålen, inte den tid det tar att göra detta!