Båtbranschen investerar i en grönare framtid

I debattartikeln nedan replikerar Patric Westdahl från Svenskt Marintekniskt Forum på Elin Svensson från Stiftelsen Håll Sverige Rent, vars artikel publicerades i VT den 5 maj.

Fritidsbåtar diskuteras.Foto: Scanpix

Fritidsbåtar diskuteras.Foto: Scanpix

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Västervik2009-05-12 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svenskt Marintekniskt Forum samordnar och driver projekt med miljöfokus för bland annat fritidsbåtssektorn. Miljön är en del av attraktionen med båtlivet. Därför satsar företagen i fritidsbåtsektorn för att deras del av leveranskedjan skall bli bättre. Varven satsar på nya skrovkonstruktioner, lättviktslösningar, motorer, bränslen och propellerteknik för att minska bränsleförbrukning och utsläpp till luft. Olika projekt pågår för att hitta alternativ till regnskogsmaterial. För att förbättra produktionsprocessen avseende arbetsmiljö och utsläpp till luft har nya produktionsmetoder införts som t.ex. vakuuminjektion. Nya färger och spolplattor kommer att ge minskade utsläpp av giftiga ämnen i havet. Båtbottentvättar och båtfärger leder till lägre bränsleförbrukning genom minskad påväxt. Lösningar för hantering av svartvatten har byggts in i båtarna under många år eftersom det finns internationella krav. Nu får vi samma krav i Sverige och det blir en uppgift för marinorna att tillhandahålla dessa och i många fall är detta en kommunal angelägenhet.I dag, den 12 maj presenterar Svenskt Marintekniskt Forum ett förslag på hur en miljödeklaration för fritidsbåtar skulle kunna se ut och som helt och hållet är ett initiativ från företagen. Målet är att förenkla för konsumenten att göra ett bättre miljöval när man köper båt. På marinorna investerar företagen i spolplattor, nya förankringslösningar och bryggor med bommar som minskar skador på känsliga bottnar. Landströmslösningar som minskar tomgångskörning för batteriladdning. Västra Götalandsregionen har antagit en maritim strategi som harmonierar med EU:s policys. Förhoppningsvis kan vi inom några år också se en nationell maritim strategi. Det kommer att ge tydliga riktlinjer för övriga regioner och kommuner i Sverige att göra rätt prioriteringar. Östersjöarbetet som även inkluderar Västerhavet leder successivt mot en bättre havsmiljö. Den svenska fritidsbåtsektorn och sjöfarten vill ligga i framkant när det gäller miljöteknik.Alla miljöinitiativ som branschen tar kommer att ge konsumenten valet att välja det mer miljövänliga alternativet.Låt oss arbeta gemensamt med att ge konsumenterna den informationen att båtlivet blir mer och mer miljövänligt samt att Sveriges regering tar fram en maritim strategi.
Debattreplik
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Läs mer om