Bättre svar önskas

Västervik2005-07-14 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Om sjukhusets svar till ?Ängslig och arg" på Ordet Fritt den 12 juli:
I en mycket välformulerad insändare i tisdagens VT beskriver en patient sina problem i kontakter med Västerviks sjukhus om tidpunkt för en undersökning.
I sjukhusets svar beklagar basenhetschefen för telefonväxeln problemen och redovisar en möjlig, men ändå oacceptabel förklaring till att felaktiga uppgifter om telefontider lämnats och om tekniska problem efter ett åsknedslag i Oskarshamn den 4 juli.
Rimligen ska det vara så att om någon patient på grund av desinformation eller missuppfattning ringer på ett telefonnummer hos sjukhuset vid en tidpunkt när telefontid där inte gäller, så borde svarsfunktionen - automatisk eller manuell - meddela vad som då är rätt telefontid, inte säga att någon är tillbaka dagen eller klockan si och så. Ett av dessa svarstillfällen inträffade ju uppenbarligen den 7 juli, det vill säga efter det att åsknedslagets konsekvenser reparerats.
Som direkt ynkligt framstår emellertid kirurgklinikens korthuggna svar - utan beklagande - att ?patienten har fått tid för undersökning och information och händelsen utgör ingen medicinsk risk". Varför i Herrans namn har då patienten, trots långvariga efterforskningar hos sjukhuset, inte kunnat får besked om denna tid för undersökning?
Att dessutom hävda att ?händelsen" inte utgör någon medicinsk risk verkar minst av allt trovärdigt vid den sjukdom det handlar om. Den ?händelse" som patienten beskriver är ju inte just det som inträffade den 4-6 juli efter åsknedslaget i Oskarshamn, utan de fruktlösa försöken under cirka ett halvår att få besked om en undersökning och de felaktiga eller oklara svar som dessa försök resulterat i.Svar:
Svaret till sign "ängslig och arg" var gemensamt där vi på två ställen beklagar det inträffade med bristfällig information under förra veckans växelproblem. Vi gör det gärna igen.
Ärendet gällde dock information om en planerad undersökning och det är detta vi menar med att händelsen inte innebar någon medicinsk risk, vilket hade varit fallet vid förfrågan om akuta problem som i sådana situationer måste prioriteras i växeln. Den aktuella patienten hade tidigare ringt i samma ärende och direkt utan remiss blivit uppsatt för undersökning vid endoskopienheten - alltså inga " fruktlösa försök under ett halvt år".
God tillgänglighet är mycket viktigt och prioriterat på kirurgkliniken. Vi har fortfarande en bra kösituation och därmed god tillgänglighet för utredning och behandling trots ökad beläggning och produktion om cirka 20-40 procent under sista året och räknar med att klara den i höst kommande vårdgarantin (max 3 månaders väntetid) för flertalet diagnosgrupper. Detta har gjorts utan resurstillskott och är en följd av ökat patientflöde från mellanlänet.
Med hjälp av en bra telefonväxelfunktion är vår dagliga tillgänglighet till kirurgkliniken också god.
Vi har vardagar daglig telefontid till ett flertal specialistfunktioner på mottagning och endoskopienheten. Dygnet runt, året runt har vi två jourlinjer med tillgänglighet via växel för patienter och andra vårdgivare och direkttelefon öppet till två vårdavdelningar samt till viktiga samarbetsenheter som intensivvård och operation.
Läs mer om