Bensinskatteupproret har dragit i gång
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är inte luståkare som dominerar vägarna, utan vanliga människor på väg till eller från arbetet, dagis eller någon annan nödvändighet för att vardagen skall fungera. Bensinskatten har blivit en avgift på livets rutiner.
Bensinpriset ligger idag mellan elva och tolv kronor per liter. Av detta är mer än sju kronor skatt. Förutom energiskatt och koldioxidskatt betalar vi moms ovanpå skatterna, det vill säga skatt på skatten.
Dryga två tredjedelar av bensinpriset utgörs av skatter. Senast vid årsskiftet drev regeringens samarbetspartner, miljöpartiet, (som väl cyklar eller kör med gengas), igenom ytterligare en höjning med 21 öre per liter och en samtidig höjning av fordonsskatten med 23 procent.
Redan före årsskiftet betalade bilägarna i Sverige 74 miljarder kronor i olika bilskatter. Det innebär en tiondel av statens totala skatteintäkt.
Enbart på bensinen betalar vi 36 miljarder kronor i skatt. De senaste årens skattepålägg motiverar regeringen och stödpartierna med den gröna skatteväxlingen och "omsorgen om miljön". Höjd energiskatt ska enligt våra politiker finansiera sänkt skatt på arbete. Men skattesänkningen på arbete väntar vi fortfarande på.
Det enda påtagliga resultatet hittills av skattehöjningarna på bilismen och bensinen är att det blivit tommare i vanligt folks plånböcker. Men nu har vi bilägare fått nog av skattehöjningar.
Skriv på bensinskatteupproret från Motormännens Riksförbund och stöd kravet på sänkt bensinskatt med två kronor per liter! Regeringens bilpolitik handlar inte om miljön, utan om att tanka arbetande människor på mer pengar.