Betyg i tidigare årskurser
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varför? En av anledningarna är att betyg är ett väldigt handfast och påtagligt tecken på elevens kunskapsnivå. Det syns tydligt i betyget om den berörda eleven behöver stöd och hjälp. Syns då inte detta i de tidigare årskurserna? Givetvis uppmärksammas många elever som har svårigheter även tidigare, men risken finns att en del inte gör det. Det kan vara den tystlåtna och blyga tjejen eller killen som arbetar tillsammans med en annan elev som gör det mesta av arbetet.
Om den tystlåtne eleven har svårigheter kan de vara svåra att upptäcka. Men om det förekom betyg i årskurs 6, så skulle det krävas mer individuella prestationer som betyget kunde baseras på. Detta innebär att dessa elever skulle synliggöras på ett mycket tydligare sätt. Resurser och stödåtgärder kan då sättas in betydligt tidigare, vilket givetvis leder till ett förbättrat resultat och förmodligen även en förbättrad självkänsla för elever med ännu icke godkända betyg. Som det ser ut nu så för skolan en dialog med barnet och föräldrarna om barnets skolgång. Men personligen tror jag att ett betyg skulle vara ett mycket mer effektivt verktyg i denna dialog. Föräldrarna och eleverna får en mycket tydligare indikation på elevens situation i skolan, och vart eventuella problem föreligger.
En annan anledning till varför betyg borde sättas i årskurs 6, är att jag anser att betygen i sig har en stimulerande och motiverande verkan på eleverna. Det blir mycket lättare att se syftet med det man gör i skolan. Självklart finns detta syfte även utan betyg, men detta syfte blir mer synliggjort för eleverna om det finns betyg att sträva efter.
Det kan även vara så att betygen har en hämmande effekt på elevernas motivation, och då tänker jag främst på de elever som inte uppnår målen för godkänt. Men är det inte bättre att detta visas i årskurs 6, då det finns mycket mer tid att hämta in och ta ifatt kunskapen på, än i 8:an då det endast återstår mindre än två år av elevens skolgång i grundskolan? Något som är viktigt i detta sammanhang är att betygen måste följas upp av åtgärder för elever som ännu inte uppnår godkänt.