Betygsättning på Ellen Keyskolan

Västervik2004-12-21 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När betyg sätts skall de kunskaper bedömas som eleven inhämtat i ämnet eller ämnesblocket fram till och med den aktuella terminen. Läraren har skyldighet att fortlöpande informera sig om elevens utveckling samt föra dialog med eleven under terminen så att betygen inte ska bli en överraskning för eleven.

Eleven har i sin tur skyldighet att visa sina kunskaper för läraren. Läraren kan bara sätta betyg på de kunskaper eleven visar upp.
Betygskriterier och kursplaner är ett hjälpmedel i detta sammanhang.
Varje lärare är ansvarig för betygsättning och bedömning för de elever han/hon har ämnesansvaret för. Detta är de grundläggande delarna i betygsättning och bedömning av eleverna som vi har att rätta oss efter.

Information och diskussion mellan lärare och elev i bedömningsfrågor är enskilda samtal där missförstånd naturligtvis kan uppstå. Tydliggörandet av kunskapsmålen är en grundläggande förutsättning för att ovan nämnda dialog ska vara fruktbar.
Genomgång av kursplaner och betygskriterier sker ofta i större grupper där mer generella exemplifieringar måste göras.
Vi upplever inte något motsatsförhållande mellan kvalitet och kvantitet bara det leder till de uppställda målen som finns i våra styrdokument. Som bekant ger övning färdighet.
På skolan förekommer en ständig debatt om bedömningsrutiner för att säkerställa en så rättvis bedömning som möjligt för våra elever.
Läs mer om