Bilar och miljö
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag hänvisade genomgående till historiska fakta och vad vetenskapen står i dag. Även om många framsteg gjorts så återstår mycket att göra. För mig helt oväntat blev jag av en signatur anklagad för att vara oseriös. Dennes lösning var att bara man började köra alla bilar på etanol istället för att inmundiga den, så var världens alla energiproblem lösta.
Om vi nu begränsar oss till vårt land får nog dennes inlägg ses som ett praktfullt självmål. Miljöpartiet och övrig populistisk vänster har starkt bidragit till att vi har västvärldens högsta skattetryck, speciellt när det gäller skatt på arbete. Den så kallade gröna skatteväxlingen har ytterligare lagt sten på börda. Ett mycket bra exempel är åldern på vår bilpark.
För närvarande har vi den tredje äldsta i Västeuropa och vi har varit ännu sämre. Länder som Albanien har bara varit värre. Fyra av tio av våra bilar är äldre än tio år. En halv miljon av våra bilar saknar fortfarande katalysatorrening av avgaser och svarar för hälften av hälso- och miljöfarliga utsläpp. Varför?
Miljöpartiet har till exempel med sin gröna skatteväxling och stöd åt Göran Perssons högskattepolitik starkt bidragit till förstörningen av vår miljö. Gemene man respektive kvinna har på grund av skattetrycket och den politiskt förorsakade arbetslösheten inte råd att byta upp sig till nyare och miljövänligare fordon, eventuellt sådana för etanoldrift.
Vi har när det gäller bilar hamnat i Västeuropas botten. Sedan må miljöfanatiker säga vad de vill. Verkligheten talar sitt tydliga språk. Att sedan en global övergång till etanoldrift tycks vara en beklaglig återvändsgränd är en inte heller helt oväsentlig sak, som allt tydligare framgår av aktuell forskning.
Om jag nu i detta stycke skall kallas oseriös vill jag i stället hänvisa till auktoriteter som Göran Berndes, doktor i fysisk resursteori vid Chalmers, Christian Azar, professor vid samma institution, samt Sebastian Sobek, fil dr i limnologi vid Uppsala universitet (FoF 7/05). Även inom Vägverket råder en viss skepsis, vilket framgår av SvD 05-07-31.