Biogasmack på rätt plats i rätt tid
Mack för tåg. Biogaståget behöver tankställen i båda ändar av banan, alltså i Västervik och Linköping. Arkivbild: MATTIAS AHLM
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tankning av tåg och bilar måste följa alla säkerhetsbestämmelser från bland annat Räddningsverket. Alla sådana krav uppfylls på placeringen intill taxi/stationshuset.
Tankning av ett biogasdrivet tåg måste ske i järnvägens ändpunkter och på så sätt att befintlig tidtabell med anslutningar till järnvägstrafiken på stambanan i Linköping kan klaras. Därför kan tågtankning bara ske på järnvägsstationen, där tåget ankommer Västervik eller i Linköping.
Flera alternativa placeringar av den kombinerade biogasmacken för tåg och bilar undersöktes i samband med bygglovsprövningen i våras. Bland annat undersöktes lägen intill Järnförädling och Star Elektronik. Alternativet intill Järnförädling/Star Elektronik visade sig sedan ogenomförbart på grund av Räddningsverkets bestämmelser om avståndet till tågtankningsplatsen med mera. Förutom det nu godkända tillfälliga bygglovet intill stationshuset fanns ett alternativ intill gamla vattentornet. Vattentornsalternativet bedömdes av företaget svensk Biogas AB som olämpligt på grund av att det är svårt att hitta dit för biogasbilägare som inte känner stan väl.
Svensk Biogas AB är medvetet om att de biogasmackar som finns i landet i dag ofta ligger på industriområden och andra avlägsna platser. Anledningen till detta är varken säkerhet eller att det inte spelar någon roll var biogasmackarna ligger, utan det beror på att man velat minska kostnaderna genom att i första hand bygga mackarna där gasen produceras, till exempel intill reningsverk. Detta vill bolaget ändra på för att få det massgenomslag för miljöbilar som nu krävs när bristen på olja tvingar upp bensin- och dieselpriser till nya rekordnivåer. Därför är det angeläget att få visa upp den miljövänliga tekniken där den syns och kan locka nya kunder att köpa biogasbilar. Det ska också vara enkelt att hitta en biogasmack, även om man är tillfällig besökare på orten. Därför står man fast vid att vilja etablera sig på den befintliga parkeringen intill järnvägsstationen.
För att möjliggöra en effektiv tågtankning nu när biogaståget snart ska gå i tidtabelldrift, kommer det planerade tankstället för Västervik att tillfälligt placeras i Linköping. Tågbiogasmacken kan sedan komma att flyttas till Västervik när överklagandeprocessen är avklarad.
Så snart alla tillstånd är klara kommer tåget att gå i daglig tidtabelldrift vardagar mellan Västervik och Linköping.