Blanda inte äpplen och päron hur som helst VT!

Jag läste med intresse artikeln om ekologiska produkter i lördagens VT men blev återigen förvånad över hur lätt det är att sprida förvirring om saker och ting.

Foto: Anna Littorin

Västervik2009-07-23 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mejeridisken har under senaste åren blivit fylld av en mängd olika varumärken och mångfalden är stor, kanske för stor till och med då valet ibland kan bli svårt. I artikeln nämns att ekologiska produkter ibland har ersatts med närproducerade varumärken från lokala mejerier. Jag vill absolut slå fast att utvecklingen med lokala varumärken av typen Emåmjölk, Östgötamjölk och Wapnömjölk mfl. har varit positiv och vitaliserande för mjölknäringen i Sverige. Dessa mejerier transporterar, förpackar och distribuerar precis som Arlafoods mjölk från vanliga välskötta gårdar som använder den moderna teknik som behövs för att producera mjölken på det mest lönsamma sättet . Var och en har sitt kvalitetsprogram och i vårt fall är det kvalitetsprogrammet Arlagården som gäller med återkommande kontroller och uppföljningar. Arlas ekomjölkssortiment är dessutom KRAV- godkänt vilket innebär ytterligare en nivå av hänsyn till det långsiktigt hållbara samhället. Handelsgödsel och kemiska bekämpningsmedel används inte och många andra krav när det gäller foder och annat hänsynstagande skall skötas. En viktig faktor är att det måste vara en bra balans mellan antalet djur och antalet ha åker för att klara att producera på mer av mjölken på hemmaproducerat foder. Detta ger lägre skördar och högre produktionskostnader för bonden. Arla ekologiska bonde får därför ett Eko-tillägg på ca 1,30 kr för att stimuleras att fortsätta med sin produktion samtidigt som ekomjölken särhålles i transport och mejeri hanteringen. Eko-mjölkssortimentet har därmed ett högre pris i butiken och de konsumenter som ser mervärdet i att gynna en ekologisk produktion är villiga att betala för den. Vi har under flera år haft en positiv utveckling på försäljningen på ekologiska produkter vilket känts som en stimulans för många intresserade eko-producenter. Producenterna av de lokala varumärkena har en vällovlig ambition att bygga upp ett mervärde i sina varumärken för att få en lönsammare mjölkproduktion på sina gårdar. Detsamma gäller naturligtvis också oss Arla medlemmar som har investerat mycket pengar och också förtroende i våra varumärken och mejerier. Liten eller stor, lokal eller nationell, ekologisk eller konventionell ; i slutänden är det alltid köparen av mjölken som avgör vilket mjölkpaket man bär med sig hem från affären. Att jämställa ekologiska produkter och lokalt producerad konventionell mjölk är däremot alldeles felaktigt och ger fel signaler till konsumenterna.
Läs mer om