2008 kommer kommunens förhållningssätt till skolan att ställas på sin spets. I en situation med kraftigt minskade resurser kommer årskurs 3 att omfattas av statligt reglerade kunskapskrav. Skolverket kommer att genomföra en inspektion av våra skolor och ett antal kommuninnevånare börjar protestera. Den stora frågan är vilken påtryckning som våra politiker tycks mest kännbar? Är det de anställdas allt mer trängda situation med mer krav, mindre resurser och färre kollegor? Är det statens krav på kunskaper hos de något yngre eleverna? Är det kommuninnevånarnas krav på bibehållna resurser till skolan? Eller så finns det andra faktorer med i bilden, ingen nämnd och ingen glömd.
På Skolverkets hemsida (www.skolverket.se) finns det beskrivet hur två stora empiriska studier, Larry Hedges-gruppen, Linda Darling-Hammonds studie, visar klara samband mellan lärarkompetens och goda resultat hos eleverna. Den stora så kallade Star-undersökningen på 80 skolor visade klara samband mellan små klasser och goda elevresultat.
Det bästa för våra barn, enligt ovan, är minsta tänkbara klasser och resursförstärkningar till lärarnas lön och utbildning. Med tanke på att barn- och utbildningsnämnden beräknar att elevantalet kommer att minska (trots att man kalkylerat fel 2007 - budgeten sprack på grund av att det fanns för många barn) så tycker vi att en visionär och framåtskridande kommun som vår borde ha råd att inte spara en enda krona på skolan. Vi skulle kunna ge våra barn en bättre start i livet och vi är övertygade om att varje satsad krona på barnen lönar sig för vår kommuns ekonomi, vår gemensamma framtid och vårt samvete för nästa generation.
Barnen är allas vår framtid. Skriv på vår namninsamling!
Jan-Peter och Stina Brinkby
Medlemmar i Marieborgsskolans samarbetsråd