Bra att (s) vill satsa på vägarna

Äntligen har socialdemokraterna förstått vikten av en fungerande E22. Men varför  tog det sådan tid, undrar Anders Åkesson.Foto: Hans Brandin

Äntligen har socialdemokraterna förstått vikten av en fungerande E22. Men varför tog det sådan tid, undrar Anders Åkesson.Foto: Hans Brandin

Foto: Brandin Hans

Västervik2008-10-18 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Håkan Juholt, tung socialdemokrat i Kalmar län och i sitt parti, utlovar storsatsningar på länets vägar, E22:an ska nu äntligen rustas upp. Bra Håkan Juholt, att du äntligen fått ditt parti att inse vikten av E22:an som en fungerande pulsåder genom sydöstra Sverige. Men några frågor infinner sig i samma ögonblick man läser om detta.Varför kom ni inte till denna insikt under de tolv år ditt parti hade regeringsmakten? Senast 2004 fastställde dåvarande (s)regering nuvarande nationella vägplan, den innehöll väldigt få satsningar på E22.an. De satsningar som faktiskt funnits med sedan tidigare prutades då bort, till exempel förbifart Rinkabyholm försvann i den planen .Senast en tung socialdemokrat ägnade länets vägar och E22:an en tanke var när Bosse Ringholm som finansminister krafsade ihop det så kallade "Trollhättepaket" på hösten 2004. Då försvann en rad beslutade och planerade satsningar på E22:an söderut. Avfarten i Fårbo var då en hårsmån från att flyttas till Trollhättan. Vad är "bäst-före-datum" på ert senaste utspel om E22:an?En av dina regionala samarbetspartner, Jessica Rydell (mp), uttryckte i länstidningar i förra veckan sin förtvivlan över att regeringen satsar för mycket på E22:an och landets vägar. Ni formar nu er politik tillsammans med miljöpartiet och vänstern, har ni inte snackat ihop er?I den inriktningsproposition som Åsa Torstensson presenterade och som ska fastställas av riksdagen i december i år anges att ramen för de kommande tolv årens infrastrukturarbete i vårt land blir drygt 400 miljarder. Det är en rejäl uppräkning. Betydande resurser anvisas till att rusta upp och underhålla det väg- och järnvägsnät vi redan har, det är bra. Senare, först på vårvintern 2010 kommer regeringen, efter dialog med alla delar av landet, fylla den ekonomiska ramen 417 miljarder med sitt konkreta innehåll. Då gäller det att vi från Kalmar län och sydöstra Sverige samfällt och sakligt argumenterat för satsningar i vår del av landet. Bara så kan vi lyckas att få också E22:an i ett bättre skick, då duger det inte med luftslott.
Läs mer om