Brist på förståelse för biblioteket i Gamleby

Västervik2007-11-23 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nej, Hans Ellervik, jag har inte glömt sparbetinget. Denna bakgrund tar jag upp i min långa och informativa insändare den 17 oktober. Där framhäver jag också att kultur- och fritidsnämnden fått ett oproportionerligt stort sparbeting - 2,9 procent av befintligt budget. Biblioteksverksamheten kostar cirka 14 miljoner och skall nu spara 400000 kronor, enligt förvaltningschefens förslag. Hela denna besparing skall således läggas på vårt bibliotek i Gamleby. Samtidigt får Västerviks museum utökad budget med 1,.4 miljoner och tre miljoner "nya pengar" har tillförts nämnden för att finansiera ett Ungdomens hus. Som jag redan också sagt har jag inget emot dessa satsningar, men vi vill inte bekosta allt. Jag beklagar att jag måste upprepa redan påtalade fakta.Min insändare den 17 november handlade inte om ekonomi utan om demokrati och maktutövning, om att våga stå för sin uppfattning och om förmågan att lyssna och ta till sig.Den handlade om de hundratals låntagare/biblioteksbesökare som är förtvivlade över flytten. Nu gråter många, för vilka biblioteket varit en oas.Du skriver att den kan finnas uppenbara nackdelar med att flytta till fritidsgården, nämligen minskad tillgänglighet och risk för minskat antal lån. Just det! Du ser problemen men struntar i vad detta innebär för dem det berör och nonchalerar då också såväl den nationella handlingsplanen om tillgänglighet som våra egna mål om att "Västerviks kommunala bibliotek skall fungera som mötesplats för alla." Brist på inlevelseförmåga/empati?Du skriver att du vill skapa ett nytt fräscht bibliotek. Det blir nästan ett löjligt uttalande när vi redan har precis det moderna bibliotek vi vill ha - det bästa i kommunen. Inget kan bli bättre genom en flytt - bara sämre.Du skriver att vi tappat besökare och vill möta det genom att riskera ytterligare "tapp". Nu gäller inte denna minskning Gamleby. Här finns enligt SCB:s senaste statistik 1582 aktiva låntagare. Det är halva befolkningen. Av dessa är cirka 25 procent i åldrarna 0-18 år, 25 procent 65 år och uppåt och 50 procent 19-64 år. Det som förvånar mig var att så många ryms inom intervallerna 13-15 år och 16-18 år med tanke på skolbiblioteken.De ungdomar jag talat med vill ha kvar biblioteket i nuvarande lokaler.Exempel på motiveringar: Jag vill ha lugn och ro när jag lånar böcker, sitter och läser eller söker information. Fritidsgård och bibliotek hör inte ihop. Jag känner mig vuxen när jag går hit. Det är roligare att låna här. Lokalerna är så fina. Skolbiblioteket räcker inte till. Jag går dit på kvällen.Vid en mätning vecka 13 innevarande år hade vårt bibliotek 475 besökare - gäller låntagare, tidningsläsare och informationssökning. På en enda dag, den 24 september, var besöker 172. Så vill vi att det skall vara även fortsättningsvis.Det är bra att du reagerat på min senaste insändare, men jag hade förväntat mig konkreta svar på mina konkreta frågor så att läsekretsen hade kunnat ta del av det underlag som du säger fanns vid nämndens beslut. Viktigast av allt: Fokus måste läggas på vad beslutet får för konsekvenser för dem det berör. Du kunde också ha upplyst om att den så kallade satsningen på medborgarservicen på alla filialer endast handlar om att köpa in datorer för några tusenlappar. Det hade också varit intressant att få veta hur det kan finnas så många lediga ytor i herrgårdsbyggnaden. Vart skall den verksamheten flytta?Ett förslag till kommunfullmäktiges ledamöter: Åk till Gamleby en disig novemberdag eller efter mörkrets inbrott. Parkera bilen vid centrum. Promenera förbi sparbankshuset på Västerviksvägen och upplev hur inbjudande och välkommande det lyser i biblioteket. Utan jämförelsen i övrigt, men i juryns beslut för det segrande alternativet till tillbyggnaden av Gunnar Asplund berömda bibliotek i Stockholm kan man läsa följande motiveringar: inbjudande utifrån, ljus inne, öppenhet och tillgänglighet. Känns argumenten igen?Tack till Lisbeth, Marie, Anita och Tezza som förstått vad det handlar om!
Läs mer om