Däcktest inte rättvis
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
1. Nokian Tyres utvecklar sina produkter så att de fungerar maximalt bra i normala, varierande trafikförhållanden. Vi testar ständigt hållbarheten av dubbarna. Utöver tester i vårt eget laboratorium testar våra testförare dubbdäck i verkliga förhållanden. Dessutom låter vi riktiga proffsförare, taxichaufförer testa våra däck. Taxiförare har visat sig vara utmärkta objektiva och krävande testförare och taxikörning sätter både däck och dubbar på hårda prov i påfrestande normal körning.
2. Vi låter regelbundet tiotals taxibilar testa våra däck i Göteborg samt i Helsingfors och Tammerfors i Finland. I ert test vill ni troligen testa hållbarheten av dubbarna på barmark. Av våra teststäder är barmarksförhållandena mest tydliga i Göteborg. Sammanfattningsvis visar taxitesterna av dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 4 under vinterperioden 2004/2005 i Göteborg följande:
Testade Nokian Hakkapeliitta 4-däck:: 48 stycken.
Körda teststräckor: 1 900-3 250 mil per däckuppsättning,
Antalet bilmodeller i testet: Fyra stycken (både fram- och bakhjulsdrivna).
Däckens kondition i slutkontrollen:
Däcken på drivhjul: i genomsnitt 3,9 stycken dubbar per däck hade lossnat eller skadats.
Frirullande hjul: i genomsnitt 1,2 stycken dubbar per däck hade lossnat eller skadats.
3. Utöver våra egna däck har vi även testat konkurrenternas däck. En av de mest framstående egenskaperna för Nokian Hakkapeliitta 4 är att dubbarna sitter fast mycket bra. I det hänseendet är Nokian Hakkapeliitta 4 troligen bästa dubbdäcket på marknaden vid normala körförhållanden. Vi har sålt hundratusentals Nokian Hakkapeliitta 4-däck och har endast fått positiv respons från konsumenterna när det gäller hållbarheten av dubbarna.
4. Det resultatet som Test Worlds hårda asfalttest indikerar är vilseledande av två anledningar:
Antalet dubbar som lossnat eller skadats ligger på en helt onormal nivå. Av testresultaten i artikeln så får konsumenterna helt fel bild om hållbarheten av dubbarna i normal körning. Till exempel testresultatet att ett stort antal dubbar lossnade eller skadades redan efter 50 mils körning är helt otänkbart även i tuff normal körning.
Med hänvisning till våra egna omfattande tester och oberoende taxitester som professionella taxiförare har gjort är vi helt övertygade om att Nokian Hakkapeliitta 4 dubbdäck representerar marknadens bästa kvalitet när det gäller hållbarheten av dubbarna i normal körning. Resultatet indikerar att Test World har använt testmetoder som på ett avgörande sätt har belastat dubbarna annorlunda än vad som sker när man kör i normala förhållanden. Accelerationer och bromsningar måste ha skett på ett onormalt hårt sätt, vilket gjorde att däckens gummi/dubb-kombination slets på ett felaktigt sätt.