Dåligt bemötande aldrig försvarbart

Charles Darwin.   Foto: Scanpix

Charles Darwin. Foto: Scanpix

Foto: AP

Västervik2009-01-13 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Patient i Västerviks-Tidningen den 9 januari.Undertecknad kan som chef vid Hälsocentralen Stora Trädgårdsgatan beklaga om det upplevs som svårt att få hjälp hos oss. Jag vill ändå bemöta några saker i din insändare.Primärvården i landstinget i Kalmar län har sedan flera år telefonsystemet Tele-Q. Patienten blir då uppringd vid angivet klockslag och slipper att sitta i telefonkö. Systemet är mycket uppskattat både av våra patienter och av vår egen personal. Detta framkom till exempel vid en större genomgång som gjordes våren 2007. Även våra äldre patienter var mycket nöjda. Dessutom visade mätningar hösten 2008 att Hälsocentralen Stora Trädgårdsgatan har bland hälsocentralerna länets bästa telefontillgänglighet!Beträffande e-mail kan man sedan länge nå oss på detta sätt. Gå in på vår hemsida www.ltkalmar.se. Det går att skicka in receptönskemål, att avboka läkartid och även att skicka in synpunkter. Det går inte där att direkt boka läkartid. Vi ger läkartider per telefon efter medicinsk bedömning.Ett dåligt bemötande är aldrig försvarbart, beklagar detta.Vi har inte bytt datasystem utan använder oss fortfarande av journalsystemet SwedeStar, vilket fungerar bra.Vid vår senaste patientenkät var nästan alla patienter nöjda eller mycket nöjda. Det är svårt att med begränsade resurser klara att möta allas behov eller krav.
Läs mer om