Diskriminerad kommun
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Genom en föredömlig infart till Västervik passerar trafikanten genom en naturskön ekdunge för att efter en rondell hamna i en biltät allé med åtskilliga långtradare, kantad av anskrämliga varulador där märkligt nog inte polisens nya betongbunker fått plats. Den är i stället utsiktspunkt för de äldre boende i Tjusthemmet, där förr var en skogsdunge.
Efter en fortsatt färd genom stadens bostadsområden hamnar resenären vid ett färjeläge där det inte finns någon färja. I hamnen säger man att reguljär båttrafik på sommaren blivit i lag förbjuden. Hur går det nu med trafiken i Göta Kanal, i Mälaren, i Stockholms skärgård?
Det råder ingen tvekan om att staten diskriminerar Västervik. Annars skulle vi för länge sedan ha en trafikplats Hyttan värd namnet, en södra infart till industriområde och hamn och en restaurerad Tjustbana.
Nog borde svenska och utländska rederier få tillstånd att trafikera Västervik när de vill och vart de vill. Om statsbidraget till Gotlandstrafiken är för högt, skulle man ju kunna köra året runt till Västervik och halvera både färdtid och bränsleåtgång!
I åtskilliga år har hemmasonen Krister Örnfjäder suttit i riksdagens trafikutskott som en socialdemokratisk bromskloss mot statlig verksamhet i Västerviks kommun. Efter valet får det bli slut på denna diskriminering.