E22 som fyrfilig motorväg?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Före Kalmar finns Söderåkra där E22 skär igenom samhället och Mönsterås ligger mycket nära vägen.
Verkebäcksbron och Rödsle är två områden som skulle vara mycket svårt att bygga på. Markägaren av Rödsle skulle vägra gå med på att bygga en väg till bredvid den nuvarande. Och vid sjön Hjorten ligger järnvägen på ena sidan och sjön på andra, området är dessutom vattenskyddat område och då får man inte bygga rakt ut i sjön vilket man är tvungen till där.
Jag tror att man får bygga en helt ny motorväg invid kusten i stället, E22 har inte ändrats så mycket genom åren. Hade man på 1950-60-talen gissat att man skulle bygga om den till motorväg skulle man förberett för en sådan då. Man skulle ha lagt om vägsträckningen till stora delar över obebyggda ställen. Men i stället utvecklade man alla samhällen utmed vägen och alla hus och gårdar som ligger precis inpå och det innebär att många hus måste rivas för att bredda vägen till den storlek som kräver ytterliggare två körfält eller en väg bredvid så som motorvägen mellan Norrköping och Stockholm ser ut.
Kostnaden för denna motorväg skulle långt överstiga den kostnad för motorvägen till Stockholm eftersom de lade ut en helt ny sträckning på den. Men det skulle bli billigare att bygga vägen utmed kusten i stället, det skulle bli många vägbroar eftersom det går in många vikar närmare kusten men man slipper riva det mesta utmed vägen och E22 kan sedan bli en mindre väg som avlastning på motorvägen. Observatör