"Eländet på Fiskaretorget" i Västervik är planerat!
Planerat. "Eländet på Fiskaretorget" är planerat, konstaterar Carl-Erik Lilja.Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
"Ambitionen att flytta genomfartstrafik från Fiskaretorget innebär förändringar i trafikflödena som kan utläsas ur rapporten Trafik i centrum 1993 som upprättats efter fullskaleförsök under hösten 1992. Den visar att trafikavlastning sker på önskvärt sätt och trafiken ökar där så kan ske utan olägenhet. En negativ effekt uppstår dock på Östra och Västra Kyrkogatorna som får ökad trafik.
Åtgärder som mildrar denna effekt kan göras på det yttre gatunätet."
För att flytta trafiken från det väl ventilerade trafikområdet Hamngatan-Fiskaretorget ingår det i nämndens ambition att belasta Västra Kyrkogatan och Östra Kyrkogatan med genomfartstrafik. Västra Kyrkogatan är endast 4,5 meter bred och saknar riktiga gångbanor. Här finns äldreboende och förskola. Båda gatorna utgör gång-/ och cykelled för skolelever. Andelen gående med rollator är högre än normalt. Västra Kyrkogatan mynnar ut i ett övergångsställe vid Hemköp.
Det finns anledning upprepa.
Det står faktiskt "trafikavlastningen sker på önskvärt sätt och att trafiken ökar där så kan ske utan olägenhet". Vad sägs om det?
Vad innebär den föreslagna trafiklösningen för området Ellen Keyskolan? Västerviks största trafikvolym omfattade alla slags fordon, två högbelastade busstopp, fyra köbildade övergångsställen, cirka 350 parkeringsplaster. Hur mycket tål skolmiljön?
Det vi upplever i dag är tekniska nämndens slutliga mål "Att stävja genomfartstrafik" på Fiskaretorget.